به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود غنی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: طاعون نشخوار کنندگان کوچک، موسوم به «PPR»، بیماری ویروسی فوق العاده مسری است که سالانه تلفات چشمگیری بر دام های اهلی و گونه های نشخوارکننده در زیستگاه های طبیعی کشور وارد می آورد.
وی ادامه داد: در سال جاری مشاهده بیماری مذکور در زیستگاه های طبیعی آذربایجان شرقی گزارش نشده است.
غنی پور اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با استفاده از تمهیدات لازم و براساس پروتکل های استاندارد موجود و با همکاری و هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان و ادارات تابعه آن در شهرستان ها از طریق شناسایی کانون های پرخطر که عموما شامل آبشخورهای مشترک حیات وحش  و دام های اهلی، است برای کنترل این بیماری اقدام کرده است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان پایش حیات وحش ادارات حفاظت محیط زیست نسبت به تشدید پایش زیستگاه ها و کانون های تراکم علف خواران وحشی، اقدامات لازم را انجام داده و سم پاشی و گندزدایی آبشخورهای این مناطق قبل از شروع فصل پر خطر از سوی اداره کل دامپزشکی در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات به رغم مشاهده بیماری در برخی نقاط کشور، عدم اپیدمی ویروس در زیستگاه های طبیعی استان بوده است.
غنی پور از عموم مردم در خواست کرد در صورت مشاهده موارد مشکوک به هر نوع بیماری و یا شرایط غیر عادی و غیر طبیعی در حیات وحش، با خودداری از هرگونه تماس فیزیکی و نقل و انتقال و جابجایی حیوان، مراتب را بلافاصله به ادارات کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی آذربایجان شرقی اطلاع دهند.
در همین حال مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که هیچ موردی ازبیماری طاعون در جمعیت حیات وحش استان مانند گوزن، قوچ و غیره گزارش نشده است، گفت: جای هیچگونه نگرانی در این خصوص نیست.
امیرحسین بهداد در خصوص طاعون نشخوارکنندگان، اظهار کرد: بیماری طاعون یک بیماری بسیار واگیر در جمعیت دامی است ولی جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود.

منبع: ایرنا