به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر جبرئیل شعربافی به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان در خصوص این بیماری گفت: به کاهش لایه‌های استخوان، پوکی استخوان گفته می‌شود که مقدار کلسیم، بافت پروتئینی و دیگر بافت‌های استخوان به مرور از بین رفته، تراکم و توده استخوانی با افزایش سن و علل مختلف کاهش یافته و ضعیف‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: پوکی استخوان جزو بیماری‌های بسیار شایعی است و اغلب در سنین بالای ۶۰ سالگی بروز می‌کند؛ البته شاید به دلایلی در سنین پایین نیز بروز کند، اما احتمال آن بسیار پایین است، ۳۰تا ۵۰ درصد زنان و ۱۵ تا ۳۰ درصد از مردان در طول زندگی خود پوکی استخوان و شکستگی را تجربه می‌کنند.
وی در رابطه با عوامل ایجاد کننده این بیماری گفت: پوکی استخوان دارای دو علت غیر قابل کنترل و قابل کنترل است؛ یک سری علت‌ها غیر قابل تغییراند که یکی از آنها سن بوده و در میان زنان شایع‌تر از مردان است، اما سابقه‌ی فامیلی و ژنتیکی، نژادها، لاغری و چاقی، ابتلا به یک سری بیماری‌ها از جمله تیروئید، بیماری‌های کلیوی، هورمونی، افرادی که دچار سو جذب هستند و یا داروهای خاصی مصرفی می‌کنند، در ایجاد این بیماری تاثیر بالایی دارند.
شعربافی افزود: یک سری از عوامل نیز قابل کنترل هستند که به عنوان مثال می‌توان به ورزش کم، کمبود کلسیم و ویتامین دی، رژیم غذایی نامناسب، سقوط و جهش و پرش زیاد و مصرف الکل و سیگار اشاره کرد.
وی در تشریح علائم آن خاطرنشان کرد: شکستگی‌های خود به خود یا با کمترین ضربه، خم شدن قد و قوژ پشتی، درد شدید کمتر یا لگن و کوتاه شدن قد نیز از جمله علائم این بیماری هستند.
وی متذکر شد: بیشترین شکستگی‌ها در لگن و به ویژه در زنان با سن بالا شایع است که به علت یائسگی، تغذیه نامناسب، افزایش سن و مصرف داروهای خاص اتفاق می‌افتد که در ساده ترین راه رفتن استخوان‌ها می‌شکنند.
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: با افزایش سن به بالای ۴۰ سال به نحوی این بیماری در همه‌ی افراد بروز می‌کند، اما  شیوه‌ی زندگی نامناسب افراد به ایجاد آن سرعت می‌دهد و اولین علائم آن با دردهای استخوانی شروع می‌شود.
وی در رابطه با راه‌های تشخیص این بیماری یادآور شد: انجام آزمایشات مختلف، عکس برداری از راه‌های تشخیص پوکی استخوان هستند، اما در حال حاضر بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری است.
وی ادامه داد: امروزه برای سنجش تراکم استخوان دستگاه‌های جدیدی ساخته شده‌اند که می‌توانند با دقت نسبتا زیادی تراکم استخوانی و نسبت آن با استخوان سالم و سن مناسب را اندازه‌گیری کنند؛ آزمایش سنجش تراکم استخوانی بدون درد بوده و تنها چند دقیقه طول می‌کشد، همچنین احتیاج به آمادگی قبلی نداشته و برای انجام آن دارویی مصرف نمی‌شود.
شعربافی در خصوص راه‌های درمانی آن تاکید کرد: درمان این بیماری اغلب به شکل دارویی است، اما اگر لازم باشد، به منظور جلوگیری از عوارض بیش از حد آن، جراحی نیز انجام می‌شود؛ البته اصلاح روش زندگی نیز بی‌تاثیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: آمار کامل و شفافی از این بیماری در دست نیست، اما طبق بررسی‌های انجام شده، به طور میانگین، هشت میلیون زن و دو میلیون مرد در کشور به پوکی استخوان مبتلا هستند.
وی در پایان توصیه کرد: افراد بالای ۴۰ سال باید حتما ماهانه یک قرص ویتامین دی و یا آمپول آن را تزریق کنند، ورزش و به ویژه پیاده‌روی و دو میدانی را از زندگی خود حذف نکنند، روزانه نیم الی یک ساعت جلوی نور مستقیم خورشید قرار گرفته و در رژیم غذایی خود شیر و لبنیات و مواد دارای ویتامین دی را نیز در نظر بگیرند و همچنین از مصرف الکل و دخانیات جلوگیری کرده و داروی مصرفی خود را حتما به پزشک اطلاع دهند تا مشکلی پیش نیاید.
گفتنی است؛ ۲۰ اکتبر مصادف با ۲۸ مهر ماه روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است.

منبع: ایسنا