به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد حمزه زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این ارزیابی در راستای ثبت جهانی جنگل های فوق است، گفت: بر همین اساس ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی (IUCN) به منظور بررسی ویژگی‌ها و مستندات جنگل‌های حفاظت‌ شده دیزمار، طی روزهای سوم تا پنجم آبان ماه در آذربایجان شرقی حضور خواهند یافت.

وی  اظهار کرد: جنگل‌های حفاظت‌ شده منطقه دیزمار نامزد ثبت جهانی در فهرست یونسکو هستند که به‌ صورت مشترک در پرونده ثبت جنگل‌های هیرکانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

حمزه زاده ادامه داد: در راستای تحقق این هدف طی ۲ سال‌گذشته بازدیدهای میدانی و مستندنگاری‌های متعددی توسط مشاوران بین‌المللی، کارشناسان متخصص وزارت میراث‌ فرهنگی و اداره‌کل استان، سازمان‌های محیط‌زیست، حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و منابع طبیعی انجام شده است.

وی گفت: پرونده جنگل های دیزمار حاصل کار مشترک وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و منابع طبیعی کشور است که به شکل مشترک با یک سایت از کشور جمهوری آذربایجان موسوم به پارک هیرکان تدوین و در سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.

منطقه جنگلی دیزمار طی مصوبه شماره ۳۴۹ شورای عالی محیط زیست به تاریخ ۱۳۳ مهرماه سال ۱۳۹۰ به وسعت ۶۸ هزار و ۶۰۲  هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

منطقه حفاظت شده دیزمار منطقه ای کوهستانی و جنگلی واقع در دهستانی به همین نام از توابع بخش خاروانا است که در حوزه استحفاظی شهرستان های خداآفرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

در این منطقه ۸۴۹ گونه گیاهی شناسایی شده که ۷۶  گونه آن اندمیک (بومی) بوده و به دلیل تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه ای و تپه ای) و زیستگاه آبی ارس و خشکی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه شده است.

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده دیزمار نیز حدود ۳۲۰ گونه با وجود گونه های منحصر به فرد نظیر سیاه خروس و شوکا به ثبت رسیده است و سایر جانوران این منطقه شامل کل و بز وحشی، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ و از پرندگان سیاه خروس قفقازی، کبک، کبک دری، دراج و قرقاول ارسباران می باشند.

منبع: ایرنا