به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، نادر نقیلی گفت: در اثر بلایایی مثل خشکسالی، سیل و بارندگی، سرمازدگی، باد و طوفان و تگرگ بیش از ۵,۷۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است.
وی در رابطه با اقدامات لازم برای کاهش بلایای طبیعی و جبران خسارت با بیان اینکه برای کاهش بلایای طبیعی باید مدیریت علمی مخاطرات برنامه همیشگی کشاورزی مدرن باشد گفت: برای جبران خسارت وارده، اصل اول برآورد خسارت است و دو ساز و کار برای جبران خسارت دیدگان از بلایای طبیعی تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه راه اول جبران خسارت بیمه است افزود: ابتدا اکیپ‌های تعیین خسارت از محل خسارت بازدید کرده و فرم‌های مربوط به برآورد خسارت را تکمیل می‌کنند؛ سپس جلسات ستاد بیمه برای بررسی و جبران خسارت برگزار می‌گردد که در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار پرونده بررسی شده و آماده پرداخت هستند که سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان پیگیر تخصیص بودجه توسط دولت برای جبران خسارت است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه دومین ساز و کار برای کسانی تعریف شده است که محصولات خود را بیمه نکرده‌اند گفت: اکیپ‌های تعیین خسارت در شهرستان‌ها میزان خسارت مربوطه را تعیین کرده‌اند و کارگروه‌های ویژه ای در شهرستان‌ها وجود دارند که نظیر آنها در استان هم هست که خسارت‌ها از طریق استان در سامانه ثبت شده و به وزارت کشور گزارش شده‌اند و از هیئت دولت نیز مصوبات خوبی برای جبران خسارت‌های وارد گرفته شده است.
نقیلی ضمن اعلام اینکه به ۳ حالت خسارت این افراد جبران خواهد شد افزود: روش اول از طریق اعتبارات بلاعوض می‌باشد که در اختیار سازمان متولی و کشاورزان خسارت دیده قرار می‌گیرد، روش دوم از طریق تسهیلات کم بهره است که برای جبران خسارت در نظر گرفته شده است و از طریق بانک‌های عامل به کشاورزان پرداخت خواهد شد و روش سوم امهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده‌ای است که امسال سررسید خواهند شد.
وی در رابطه با کاهش خسارت نیز با بیان اینکه خسارت به خودی خود به وجود نمی‌آید و در روال عادی گیاه یا جاندار آداپته شده یا عادت می‌کند ولی در صورت ناگهانی بودن تغییرات این اتفاق می‌افتد گفت: باید در محیط‌های کنترل شده مثل گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها دقت مان زیاد باشد و مدیرت تولید طوری باشد که مواردی مثل میزان سوخت، هیترها، دریچه‌ها و … بررسی گردند تا در زمان نزول بلا آمادگی داشته باشند.
نقیلی در پایان گفت: متأسفانه اعتباری که سهم پرداخت غرامت بیمه است تا به امروز توسط دولت تخصیص داده نشده است اما پیگیر هستیم که انشاالله در ماه آتی این مسئله حل گردد و خسارت کشاورزان جبران شود.

منبع: مهر