به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عباس حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اتمام فصل‌کاری اظهار داشت: در طول دو ماه گذشته حدود ۳۰۰۰ تُن آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری در سطح شهر اهر داشتیم و توانستیم از ۱۲۰ کوچه‌ای که اهالی برای آسفالت‌ریزی هزینه پرداخت کرده بودند ۲۰ کوچه را آسفالت‌ریزی کنیم و ۱۰۰ کوچه‌ای که طی ماه‌ها و سال‌های گذشته هزینه پرداخت کرده‌اند با شروع فصل‌کاری مجدداً شهرداری اهر به تعهدات خود عمل می‌کند.

سرپرست شهرداری اهر در رابطه با پرداخت حقوق کارکنان شهرداری اهر گفت: ۷۰ درصد کارکنان حقوق شهریورماه را دریافت کرده‌اند و تنها حقوق مهرماه معوقه داریم که با تأمین منابع مالی تا هفته‌های آینده، حقوق معوقه کارکنان شهرداری اهر پرداخت می‌شود و اولویت‌مان بروزرسانی حقوق کارکنان این مجموعه است.

وی افزود: شهرداری اهر ۴۲۰ نفر پرسنل دارد که به طور میانگین حقوق دریافتی ۷ میلیون تومان است، سرجمع رقمی که صرف حقوق، بیمه و … کارکنان شهرداری اهر می‌شود در حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان است.

حسن‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که وضعیت درآمدی شهرداری اهر چگونه است؟ گفت: تنها کمک دولتی به شهرداری اهر از محل مالیات بر ارزش‌افزوده است که ماهانه در حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به حساب شهرداری اهر واریز می‌شود و ماهانه در حدود ۶۰۰ میلیون تومان از محل عوارض نوسازی و … و همچنین ۵۰ میلیون تومان درآمد ماهانه جایگاه سی‌ان‌جی و ۲۰ میلیون تومان از کشتارگاه دام عاید شهرداری اهر می‌شود و غیر از این‌ها منبع درآمد دیگری نداریم.

سرپرست شهرداری اهر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر این‌که در اوایل دوره ششم شورای شهر گفته شده بود که شهرداری اهر ۶۵ میلیارد تومان بدهی دارد، آیا این رقم بدهی واقعی بود؟ ابراز داشت: فقط در یک مورد که شهرداری اهر ملزم به واگذاری زمین به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع است البته این مورد محکومیت شهرداری اهر بوده که ۳۰۰۰ مترمربع تحویل و ۵۰۰۰ مترمربع نیز باید زمین تحویل بدهیم و دلیل محکومیت این است که شهرداری اهر در توافقی سهم خود را بردارد و سهم مالک را بدهد اما شهرداری سهم مالک را نداده بود و مالک با شکایت به دستگاه قضایی حق قانونی خود را طلب می‌کند البته اگر ارزش ریالی ۵۰۰۰ مترمربع را حساب کنیم در حدود ۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی با تأیید بدهی ۶۵ میلیارد تومانی شهرداری اهر گفت: رقمی که در رابطه با بدهی شهرداری اهر پیش‌تر گفته بود که ۶۵ میلیارد تومان است حقیقت دارد و درصدد هستیم تا بدهی شهرداری اهر را به پیمانکاران و حتی سازمان‌ها تا حدودی پرداخت کنیم، این در حالی است که تنها بدهی شهرداری اهر به تأمین اجتماعی ۳۵ میلیارد تومان است و تأمین اجتماعی برای طلب حق قانونی خود هفته‌ی پیش حساب‌های بانکی شهرداری را مسدود کرده بود، البته به آن‌ها حق می‌دهیم چون حقوق سازمانی است و باید مطالبه شود.

حسن‌زاده با تأکید بر این‌که بدهی ۳۵ میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از بابت حق بیمه کارکنان و … است، یادآور شد: برای پرداخت تقسیط بدهی تأمین اجتماعی باید شرایط محیا باشد، وقتی شهرداری اهر در تأمین منابع مالی برای پرداخت حقوق کارکنان لنگ می‌زند و درآمد آن‌چنانی ندارد در پرداخت اقساط بدهی به تأمین اجتماعی نیز ناتوان خواهد بود، همه علاقه‌مندند تا بدهی تأمین اجتماعی پرداخت شود اما باید شرایط و منابع مالی را نیز در نظر گرفت و از طرفی تأکید مسئولان شهرستانی هم بر پرداخت حقوق کارکنان است.

سرپرست شهرداری اهر اضافه کرد: شهرداری اهر تنها عایدی که از دولت دارد بین یک تا ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از مالیات بر ارزش‌افزوده است و عمده درآمد این مجموعه مدیریت شهری از خود شهر اهر تأمین می‌شود، البته نباید فراموش کنیم که شهرداری اهر با شوآف اداره نمی‌شود هرچند تابه‌حال اقدامی برای درآمد پایدار شهرداری اهر صورت نگرفته و زمین‌های زیادی هم برای فروش و هزینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در طول پنج ماهه اول سال‌جاری شهرداری اهر به تأمین اجتماعی ۵۰۰ میلیون تومان داده بود و در طول دو ماه گذشته حدود یک میلیارد تومان دیگر نیز به تأمین اجتماعی پرداخت کردیم، در طول دو ماه گذشته تنها درآمد حاصل از فروش زمین شهرداری اهر ۳۴۰ میلیون تومان بود هرچند دخل و خرج شهرداری اهر اعم از درآمد و هزینه هیچ‌گونه هم‌خوانی ندارد در حالی که برای پیمانکاران طلبکار نیز در حدود یک میلیارد تومان پرداختی در طول دو ماه گذشته داریم.

حسن‌زاده تأکید کرد: برای پرداخت بدهی یا تقسیط بدهی سازمانی همچون تأمین اجتماعی باید ابتدا منابع مالی و بستر فراهم شود، هرچند وقتی حقوق کارکنان و کارگران ۲ یا ۳ ماه به دلیل نبود منابع مالی و درآمد عقب می‌ماند نمی‌توان اقساط بدهی را پرداخت نمود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده بستر لازم برای پرداخت بدهی شهرداری اهر به تأمین اجتماعی تا پایان آبان‌ماه فراهم می‌شود و بدهی تأمین اجتماعی بر اساس توافقاتی که اخیراً صورت گرفته به مرور پرداخت می‌شود.

سرپرست شهرداری اهر با ذکر این‌که حقوق کارکنان و کارگران شهرداری اهر با تأمین منابع مالی به‌روز می‌شود، گفت: بروزرسانی حقوق کارکنان و پرداخت جرایم دیرکرد از مجموع بدهی ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری اهر به تأمین اجتماعی جزو برنامه‌های‌مان است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص این‌که چه تعداد نیروی انسانی جدید وارد مجموعه شهرداری اهر شده‌اند؟ خاطرنشان کرد: هیچ نیروی جدیدی به شهرداری اهر وارد نشده است و حدود ۱۰ نفر نیروی قراردادی و ۱۷ نفر با قرارداد روزمزد پیش از سرپرستی بنده وارد مجموعه شهرداری اهر شده‌اند که مستندات آن در شهرداری موجود است.

خبرنگار: هادی مهدی زاده