اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 53879
یکشنبه - 23 آبان 1400 - 11:44
رییس دادگاه تجدیدنظر دادگستری استان:

افزایش ورودی پرونده های قضایی در سال های اخیر

رئیس دادگاه تجدیدنظر دادگستری کل آذربایجان ‌شرقی از افزایش ورودی پرونده‌های قضایی در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: بیش از ۷۰ درصد پرونده های قضایی مربوط به اسناد عادی است.

افزایش ورودی پرونده های قضایی در سال های اخیر

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، خیرالله تیموری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی بیش از ۷۰ درصد پرونده‌ها به نوعی به اعتبار اسناد عادی باز می‌گردد و حتی بحث‌های زمین‌خواری، کوه‌خواری و جنگل‌خواری همگی با اسناد عادی امکان وقوع می‌یابند.
وی در خصوص انواع کلاهبرداری‌ها، گفت: علت اینکه یک واحد ملکی به چند نفر فروخته شده و یا اسناد رسمی ابطال می‌شود، همگی به اعتبار اسناد عادی بازمی‌گردد و بدون ثبت رسمی نقل و انتقال املاک، خریدار نمی‌تواند از مسایلی چون مالک بودن فروشنده، ممنوع المعامله بودن وی و وضعیت ملک مطلع شود.
وی افزود: بدون ثبت رسمی نقل و انتقال املاک حتی نمی‌توان فهمید که بدهی‌های دارایی و حق و حقوق شهرداری رعایت شده است نه؛ در این شرایط، احتمال این که خریدار متضرر باشد بسیار بالا است.
وی توضیح داد: چون در بنگاه‌های معامله این ضرورت‌ها قابل مطالبه و استعلام نیست و حتی اگر هم باشد باز هم به دلیل اعتبار اسناد عادی، با جعل آن‌ها و تغییر تاریخ‌ها، مشکلات هم‌چنان در جای خود قرار دارند.
تیموری تاکید کرد: باید قانون گذار با شجاعت و برای مقابله با فساد و انواع رانت، اعتبار اسناد عادی را محدود کرده و به اعتبار اسناد رسمی بیش از پیش تاکید کند.

منبع: ایرنا