به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد موقری در نشست بررسی مشکلات پیرامون آلودگی شدید هوای تبریز و بناب با بیان اینکه بر اساس گزارش ارائه شده سطح آلودگی ناشی از نیروگاه‌های حرارتی غیرقابل تحمل است اظهار داشت: بهانه مسئولان نیروگاه‌ها مبنی بر مصوبه نهادهای بالادستی برای استفاده از سوخت مازوت پذیرفتنی نیست چرا که هیچ مرجعی در کشور این اجازه را به خود نمی‌دهد که ناقض حقوق مردم و بسترساز وقوع جرم باشد.

وی افزود: موضوع استفاده از سوخت مازوت حتی بر فرض اینکه بر اساس دستورات بالادستی برای تامین نیروی برق، توجیهی برای آلودگی هوا نیست و حداقل‌ترین کار تهیه و نصب فیلترهای لازم، در این مدت بنا به بهانه‌های متعدد مورد غفلت واقع شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی با بیان اینکه موضوع رفع مشکلات آلایندگی نیروگاه‌های حرارتی تبریز و بناب مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است گفت: در صورت رفع نشدن فوری مشکلات این نیروگاه‌ها، با عاملان اصلی برخورد قضایی می‌شود.

موقری ادامه داد: این مسئله مورد قبول مراجع قضایی نبوده و مراجع و افراد مسئول باید پاسخگو باشند و در صورت عدم ارائه توضیحات قابل قبول، به شیوه های مقتضی جلوی انتشار آلودگی و ادامه وقوع جرم را خواهیم گرفت.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اضافه کرد: مسئولان نیروگاه‌ها باید پاسخگو باشند زیرا به رغم اطلاع از موضوع و همچنین با توجه به تذکرات سال‌های گذشته خود را مقید به رعایت مسایل زیست محیطی ندانسته و در حوزه‌های مختلف باعث آلودگی محیط زیست شده‌اند.

موقری گفت: با توجه به عدم تمایل به رفع مشکل و متوقف کردن این موضوع و نبود برنامه‌ای دقیق برای کاهش آلودگی در سال‌های گذشته به اتهام آلودگی زیست محیطی، پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به آمار و گزارش‌های ارائه شده توسط کارشناسان، مشکلات پیش آمده ترک فعل محسوب شده و دستگاه‌های ذیربط از جمله محیط زیست و شرکت گاز استان و نیروگاههای حرارتی در مرجع قضایی باید پاسخگو باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خاطرنشان کرد: در صورت عدم انجام اقدامات لازم برای تأمین گاز نیروگاه، اقدام مقتضی انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم