به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه پایداری هوا تا بعد از ظهر جمعه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: این وضعیت موجب کاهش کیفیت هوا در این شهرها می شود.

وی اظهار داشت: با پایدار ماندن این وضعیت، شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه های حساس افزایش می یابد و در صورت کنترل نشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک، شرایط ناسالمی را برای تمام گروه های سنی در مناطق صنعتی و پرتردد ایجاد می کند.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: افزایش غلظت آلاینده های جوی موجب کاهش دید در برخی مناطق پرتردد و صنعتی استان می شود.

امیدفر، توصیه کرد، تمامی گروه های سنی به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران قبلی و تنفسی در شهرهای بزرگ و صنعتی در این مدت از تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه مناطق آلوده خودداری کنند.

وی همچنین مدیریت و کاهش تردد خودروها، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه تبریز و دوری از فعالیت های فیزیکی و ورزشی در فضای باز تا حد امکان را خواستار شد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز هشت ایستگاه سنجش کیفیت هوا وجود دارد.

منبع: ایرنا