به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، پس از سویه دلتا که منشا آن هند بود حالا یک سویه که بیشترین جهش ژنتیکی را در ساختار ژنوم خود دارد، برای نخستین بار در اوایل ماه جاری ( ۳ هفته پیش) در کشور آفریقایی “بوتسوانا” شناسایی شده است و دانشمندان نگران هستند که افزایش غیرعادی موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور آفریقای جنوبی ناشی از شیوع این سویه بسیار جهش یافته در جنوب آفریقا باشد.

دانشمندان در حال کار برای تعیین خطرات بالقوه مرتبط با سویه جدید کرونا به نام” بی.۱.۱. ۵۲۹″ هستند؛ سویه ای که باعث تشکیل جلسه اضطراری دیروز (جمعه) سازمان بهداشت جهانی شد و این سازمان بین المللی پس از جلسه اضطراری نام “اومیکرون” را برای سویه جدید برگزید و آن را یک سویه نگران کننده توصیف کرد.

هم اکنون تیمی از دانشمندان از هفت دانشگاه در آفریقای جنوبی در حال کار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سویه جدید و ۱۰۰ ژنوم کامل جهش صورت گرفته در آن هستند. این بیشترین میزان جهش ژنتیکی ویروس کرونا از زمان شیوع آن در حدود ۲ سال پیش بوده است.

“راویندرا گوپتا” استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه “کمبریج” درباره سویه اومیکرون گفت: “این سویه جدید دارای تعداد زیادی جهش در گیرنده های سلولی است که می‌تواند بر قابلیت انتقال و پاسخ ایمنی تاثیر بگذارد.

تا کنون موارد تثبیت شده از ابتلا به این سویه جدید در ۳ کشور بوتسوانا، هنگ کنگ و آفریقای جنوبی پیدا شده است؛ اما بیم آن می رود همانند سویه های جهش یافته پیشین این سویه جدید نیز پیش از تثبیت و شناسایی، از طریق مسافران به قاره ها و کشورهای مختلف راه یافته باشد.

احتمال می رود ۷ کشور آفریقایی “بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه” کانون شیوع سویه جدید کرونا باشد.

پس از اعلام شیوع سویه جدید اومیکرون، بسیاری از کشورها با نگرانی، تدابیر خاص و محدود کننده ای را برای مسافران ورودی از برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی وضع کرده اند، اما تجربه های پیشین در رابطه با ویروس کرونا نشان می دهد این تدابیر امکان انتقال ویروس به اقصی نقاط جهان را نخواهد گرفت، چون مهار ویروس های قابل سرایت از طریق دستگاه تنفسی فوقانی به راحتی امکان پذیر نیست.

سویه جدید که به آن سویه آفریقایی نیز گفته می شود، به دلیل جهش های فوق العاده زیاد تاکنون مهم‌ترین و شاید خطرناک ترین و حتی قابل سرایت ترین سویه جهش یافته ویروس کرونا باشد و دانشمندان می گویند با وجودی که هنوز اطلاعات زیادی درباره آن ندارند اما در تلاشند تا ببینند که آیا سویه جدید قادر خواهد بود که واکسن‌ها را کم‌اثر ‌کند یا خیر.

یکی از دانشمندان در مصاحبه با شبکه جهانی بی بی سی این سویه جدید را “وحشتناک” توصیف کرده است.

“تولیو د اولیویرا” مدیر مرکز پاسخگویی و نوآوری به اپیدمی آفریقای جنوبی، در مصاحبه با “بی بی سی” گفت که این گونه دارای ” جهش های فراوان و غیرمعمول” است. به گفته این مقام بهداشتی: به عنوان مثال، سویه دلتا که تاکنون خطرناک ترین و سرایت پذیرترین سویه کرونا بوده واکنون سویه غالب در دنیاست، تنها دو جهش در دامنه اتصال گیرنده خود داشته است در حالی که در سویه جدید (اومیکرون) این تعداد به ۱۰ جهش رسیده است.

گزارش‌های مختلف حاکیت از این دارد که در بسیاری از موارد افراد کامل واکسینه شده (دو دوز) به سویه “اومیکرون” مبتلا شده اند، با این حال مقامات بهداشتی اعلام کرده اند که برای شناختن مشخصات و ویژگی های سویه جدید، تحقیقات بیشتری لازم است.

اما خبر خوب این است که جهش های صورت گرفته امکان شناسایی سویه جدید از طریق تست های پی سی آر موجود را منتفی نکرده و مبتلایان به سویه جدید از طریق تست های پی سی آر قابل شناسایی هستند.

منبع: عصر ایران