به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، صابر تقویمی در نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان افزود: هر کسی با دارا بودن آب و زمین، فقیرانه به زندگی خود ادامه دهد از رحمت خداوندی به دور می ماند.

وی با اشاره به پتانسیل های موجود در توسعه بخش کشاورزی این شهرستان و در کنار آن افزایش اختیارهای تصمیم گیری کارگروه های شهرستانی برای تحرک بیشتر در اجرای برنامه های توسعه بخش کشاورزی اظهار کرد: از حداکثر توان بالقوه شهرستان برای توسعه بخشی به کشاورزی با حمایت و تعامل تصمیم گیران آن شهرستان باید استفاده شود.

فرماندار هریس با اشاره به کمبود آب در بخش کشاورزی این شهرستان یادآوری کرد: طرح هایی که نیاز به آب مصرفی کمتری را دارد در اولویت اجرایی بخش توسعه این شهرستان قرار داشته و با توجه به تجارب و سابقه بهره برداران آن در تولید محصولات دامی، دامداری های کوچک، پرورش طیور و صنایع تبدیلی در اولویت برنامه های توسعه ایی قرار دارد.

تقویمی با اشاره به اهمیت توسعه بخش کشاورزی در ارتقای کمی و کیفی اقتصاد مبتنی بر کشاورزی این شهرستان ادامه داد: با توجه به این که ۷۵ درصد از اراضی کشاورزی این شهرستان معادل ۴۸ هزار هکتار بصورت دیم کشت می شود، توسعه آبیاری تحت فشار می تواند در ایجاد مدیریت بهینه بر منابع تولید و کمک به احیای دریاچه ارومیه بسیار موثر باشد.

وی از تشکیل نشدن تعاونی آببران پایاب سدهای برازین وپارام انتقاد کرد و گفت: با توجه به شروع مرحله آبیاری مزارع و افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار این پایاب ها تاکنون بهره برداران با توجه به مشکلات و موانع موجود از سیستم آبیاری بارانی اجرا شده بهره برداری نمی کنند.

تقویمی افزود: با توجه به مدیریت ناصحیح در این بخش و توجیح نشدن آببران تا حال در ایستگاه پمپاژ آب پایاب سد برازین، کنتور توسط بهره برداران خریداری و دریافت نشده و با توجه به طراحی غلط سیستم برق رسانی به این پروژه، باید فیوز و احتمالا پست هوایی موجود ایستگاه مرکزی ضمن بازطراحی و اصلاح طرح، تقویت و تعویض شود که در این راستا بهره برداران عملا سردرگم و بلاتکلیف هستند.

وی خواستار هماهنگی لازم و جدیت در اتمام نواقص های این پروژه با توجه به فصل کاری زارعان توسط اعضای کارگروه و متولیان این امر شد.

با وجود پیشرفت فیزیکی مناسب این طرح به علت تشکیل نشدن تعاونی آببران در زمان مناسب و اعلام نشدن تعرفه های آب بها و هزینه خرید کنتور به بهره برداران و عدم اطلاع رسانی و آگاهی بهره برداران از هزینه های اعلامی توسط ادارات دخیل در این پروژه، امکان استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در مدت زمان کوتاه مشکل به نظر می رسد.

این درحالی است که حتی آبپاش ها خریداری نشده و فصل کاری زارعان فرارسیده و نیاز مبرم به آبیاری مزارع خود دارند.