به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی دولتی مهر از وزش باد شدید و قرار گرفتن وضعیت هوای استان در سطح هشدار خبر داد و گفت: پیش بینی مورد انتظار اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، وزش باد گاهی تا شدید همراه با کاهش محسوس دما و تشدید بارش برف و مه و کولاک است که از بعد از ظهر روز چهارشنبه شروع و تا شب پنجشنبه خاتمه می یابد.

وی گفت: در حال حاضر استان در وضعیت نارنجی یعنی آمادگی از شرایط جوی قرار دارد و  کلیه نواحی مرتفع و کوهستانی استان به ویژه شهرستان های سراب، بستان آباد، ورزقان و چاراویماق را بیشتر تحت تاثیر قرار خواد داد.

وی به نوع مخاطره آب و هوایی استان اشاره کرد و افزود: پیش بینی و سامانه مورد انتظار اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، وزش باد گاهی تا شدید همراه با کاهش محسوس دما و تشدید بارش برف و مه و کولاک است که از بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ شروع و تا شب پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ خاتمه می یابد.

وی اظهار کرد: طبق اطلاعیه صادر شده، بیشترین وزش تندباد در ورزقان با ۲۵ متر بر ثانیه با ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است.

دولتی مهر با اشاره به شدت وزش باد، اثرات مخاطره جوی را خاطرنشان کرد و گفت: وزش باد شدید احتمال دارد در ترددها اختلال بوجود آورده و باعث یخ زدگی و لغزنده بودن جاده ها، مه گرفتگی، کولاک برف و کاهش دید افقی به ویژه در جاده های کوهستانی و مرتفع شود.

وی ادامه داد: همچنین احتمال مسدود شدن برخی از راه های روستاهای کوهستانی استان و احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، احتمال خسارت به سازه های سبک، موقت و گلخانه ها، شکستن شاخه های درختان دور از انتظار نبوده و توصیه می شود مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و احتیاط در عبور از جاده های کوهستانی و در عملیات کوهنوردی را رعایت نمایند.

مدیرکل هواشناسی استان تاکید کرد: محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره جزو اقدامات پیشگیرانه لازم در وضعیت نارنجی جوی است تا از حوادث و خسارات احتمالی جلوگیری شود.

دولتی مهر به تفاوت مفاهیم باد، تندباد و طوفان اشاره کرد گفت: باد جریان هوایی است که از مراکز پرفشار به طرف مراکز کم فشار به حرکت در می‌آید اما طوفان عبارت است از آشفتگی شدید جوّی و اختلال شدید فشار هوا که گاه براثر برخورد دو جبهه هوای سرد و گرم، توفانی به وقوع می ‌پیوندد که می‌ تواند موجب قطع درختان، خرابی ساختمان‌ ها و شکستن شیشه‌ ها شود.

وی ابراز کرد: در حال حاضر وزش باد یک سیستم مدیترانه ای است و جهت آن از سمت کشور ترکیه است؛ اما تا به این لحظه هیچ پیش بینی از طوفانی همانند طوفان ترکیه در استان را نداریم.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی در مورد احتمال بروز طوفان نمکی در حواشی دریاچه ارومیه نیز گفت: این موضوع را رصد می کنیم و پدیده ای دور از انتظار نیست، اما هم اکنون طوفان نمکی اتفاق نیافتاده است و این موضوع را تحت بررسی داریم و اگر گرد و غبار نمکی شهرها و روستاهای منطقه را تهدید کند، حتما اطلاع رسانی ها و توصیه های لازم اعلام خواهد شد.

منبع: نصرنیوز