به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یقیناً شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه به شکلی است که همه شاید از جزئیات زندگی همدیگر اطلاعی نداشته باشند، اما قطعاً از زندگی قشرهایی همچون معلمان کم و بیش اطلاع دارند؛ طرح معلمان خرید خدمت جزو مواردی است که نشان از محرومیت و مظلومیت معلمان دارد در حالی که بی‌توجهی به این قشر فرهنگی، می‌تواند تبعات منفی‌تری برای جامعه داشته باشد.

جمعی از معلمان خرید خدمت شهرستان اهر تأکید کردند: از سال گذشته معلمان خرید خدمت تنها دریافتی که داشتند مبلغی در سه سطح ۹۷، ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان بود. پرداخت حقوق معوقه از سال ۹۹ در حد وعده مانده است و اطلاعی نداریم که حق‌بیمه‌‌ای که ماهانه فقط ۵ روز پرداخت می‌شود را ادامه داده‌اند یا قطع کرده‌اند!

معلمان خرید خدمت شهرستان اهر می‌گویند: وزارت آموزش و پرورش حق و حقوق معلمان خرید خدمت را در اختیار اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گذاشته؛ ولی علی‌رغم وعده‌ها، هنوز ریالی از حقوق‌های معوقه دریافت نکرده‌ایم.

* معلمان خرید خدمت اهر در طول پانزده ماه؛ فقط ۱۵۰ هزار تومان دریافتی داشتند

یکی از معلمان اهری طرح خرید خدمت است که از شرایط نامساعد معلمان خرید خدمت و تبعیض‌ها می‌گوید: من از سال ۹۹ در طرح خرید خدمت مشغول به تدریس هستم، از زمان شروع به فعالیت معلمی تنها ۱۵۰ هزار تومان دریافتی داشتم و برای ما معلمان خرید خدمت تنها ۲ تا ۵ روز در طول ماه حق‌بیمه پرداخت می‌شود.

این معلم خرید خدمت افزود: معلمان خرید خدمت نه قراردادی دارند و نه عدالت می‌بینند، فقط در آذربایجان‌شرقی معلمان خرید خدمت محروم مانده‌اند، این در حالی است که در سایر استان‌ها حقوق و قرارداد دارند اما در استان ما معلمان خرید خدمت نه تنها قرارداد ندارند بلکه هیچ دریافتی هم نداشته‌اند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعاتی که داریم وزارت آموزش و پرورش حق‌الزحمه و حقوق معلمان خرید خدمت را به حساب آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی واریز کرده؛ ولی متأسفانه معلمان خرید خدمت ۱۵ ماه است که به جای دریافت حقوق؛ وعده می‌شنوند، به‌طوری‌که برای تدریس در روستاها معلمان خرید خدمت مجبور هستند تا روزانه نزدیک به یک‌صد هزار تومان کرایه پرداخت کنند تا بتوانند به روستاهای اهر بروند.

معلم خرید خدمت بابیان این‌که قرار بود معلمان خرید خدمت نسبت به نبود قرارداد و عدم پرداخت حقوق یک‌ساله و برخی که دو سال حقوق دریافت نکرده‌اند تجمع اعتراضی برگزار شود، گفت: وقتی معلمان خرید خدمت هنگام تردد به روستاها دچار حادثه شوند، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ متأسفانه صدای معلمان خرید خدمت هیچ‌گاه شنیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در تمامی مناطق کشور؛ معلمان خرید خدمت قراردادی با حقوق و مزایای قانونی را امضاء کرده‌اند، ولی در آذربایجان‌شرقی تا وقتی صدای اعتراض معلمان خرید خدمت بُلند نشده بود هیچ‌کسی از وضعیت ما اطلاعی نداشت؛ حداقل هزینه ایاب و ذهاب به روستاها را هم خودمان پرداخت می‌کنیم.

* نتیجه خدمت صادقانه معلمان خرید خدمت؛ وعده و قرارداد سفید امضاء است

یکی از معلمان اهری طرح خرید خدمت به خبرنگار ما می‌گوید: آموزش و پرورش برای طول سال‌تحصیلی به معلمان خرید خدمت حقوق و بیمه پرداخت می‌کند و اکثر معلمان خرید خدمت باسابقه اهر ۱۸ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند، برای تدریس به روستاهای صعب‌العبور می‌رویم و آن‌چه که در نتیجه خدمت صادقانه دیده‌ایم فقط شعار و امضای قراردادهای سفید بوده که نه بیمه و نه حقوق مشخص قید نشده است.

یکی دیگر از معلمان خرید خدمت اظهار داشت: هر ماه کمتر از یک‌هفته حق‌بیمه ما پرداخت می‌شود و ظاهراً قرار است در سال‌تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حق‌بیمه مهرماه و آبان‌ماه را هم پرداخت نکنند و این امر موجب می‌شود تا بیمه معلمان خرید خدمت قطع شود، از سال ۹۷ که طرح معلمان خرید خدمت در اهر اجرا می‌شود معلمان صرفاً حتی هزینه رفت و آمد به روستاها را هم دریافت نکرده‌اند. معلمان اهری خرید خدمت در سال‌های ۹۷ و ۹۸ قرارداد داشتند. ولی حقوق و بیمه‌ای نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: تنها انتظاری که از آموزش و پرورش داریم، این است که تبعیض‌ها را کنار بگذارند؛ از سال ۹۹ که وزارت آموزش و پرورش با معلمان خرید خدمت قرارداد با حقوق و مزایای مشخص انعقاد کرد از آن روز تابه‌حال ریالی دریافت کرده‌ایم. وقتی که قرار نداشتیم مؤسس یا همان طرف حساب معلمان خرید خدمت؛ حداقل در طول سه ماه ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کردیم.

معلمان خرید خدمت شهرستان اهر خطاب به مدیران آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی تأکید کردند: عدم پرداخت حق‌بیمه مهرماه و آبان‌ماه معلمان خرید خدمت اوج بی‌عدالتی است، آیا غیر از این است که تنها ۵ روز از یک‌ماه را بیمه داریم؟ چرا حق‌بیمه ۱۰ روز ما فدا می‌شود! احتمالاً می‌خواهند با عدم پرداخت حق‌بیمه؛ حقی شامل معلمان خرید خدمت نشود.

به دلیل ناهماهنگی بین آموزش و پرورش و مجری طرح معلمان خرید خدمت؛ با گذشت سه ماه از آغاز سال‌تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱؛ معلمان خرید خدمت اخیراً راهی کلاس‌های درس روستاها شده‌اند ولی هیچ‌گونه بیمه و قرارداد ندارند و همچنین دانش‌آموزان روستایی تحت آموزش معلمان خرید خدمت کتاب هم ندارند، جالب است بیمه معلمان خرید خدمت شهرستان اهر بر اساس ساعتی که در کلاس درس مناطق روستایی صعب‌العبور محاسبه می‌شود، این در حالی است که تأمین امنیت جانی حین تردد به روستاهایی که نه راه ارتباطی ایمن دارند و صدالبته دورافتاده و محروم لحاظ نمی‌شود.

خبرنگار ما تا حصول نتیجه و احقاق حق قانونی معلمان خرید خدمت شهرستان اهر، از نهادهای متولی از جمله آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی و شهرستان اهر پیگیری می‌کند.

علی دایلاری اصل