به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سعید بابایی روز یکشنبه در پایان سفر ۲ روزه خود به آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال و بیش از ۹۴ درصد خانواده‌های فرزندپذیر، متقاضی کودک زیر پنج سال هستند، گفت: مشکل ما در بحث فرزندپذیری، کودکان بالای پنج سال است که سرپرستی ندارند و یا سلب حضانت شده اند و یا کودکانی که دارای بیماری خاص می باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری برخی از این کودکان قابل درمان بوده و با کمک خانواده های خوب که علاقه‌مند، پیگیر، دلسوز، آشنا و آگاه باشند، می توانند روند درمانی شان را به سرعت سپری کنند.

وی اظهار داشت:  یکی از برنامه‌هایی که در حوزه فرزندخواندگی مطرح است، مشارکت طلبی از جامعه برای به فرزند خواندگی رفتن این کودکانی است که حائز شرایط فرزند خواندگی هستند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور با تشریح فرایند فرزندخواندگی و بیان رویکرد خانواده محوری و حمایتی سازمان بهزیستی، اصلی ترین ماموریت دفتر امور کودکان و نوجوانان و هدف نهایی و دایمی آن را،  محور قرار دادن خانواده و تقویت حضور فرزندان در خانواده های جایگزین واجد شرایط عنوان کرد.

وی گفت: در کل جهان و از جمله در ایران شرایط ایده آل این است که روزی را شاهد باشیم که شیرخوارگاه ها یا مراکز نگهداری، خالی از کودکان باشند، حالا یا شرایط به گونه‌ای باشد که اصلاً هیچ کودکی به این مراکز ارجاع داده نشود و یا در حالت دوم در کوتاه ترین زمان ممکن، یا خانواده خودشان این صلاحیت را پیدا کنند که از بچه خودشان مراقبت کنند یا با آموزشهای لازم شرایط مطلوب حاصل شود و یا اگر دارای اعتیاد هستند شرایط بهبود و ترک پیدا کرده و کودک به دامن گرم خانواده برگردد، در غیر این صورت بتواند در یک خانواده جایگزین که اقوام درجه یک و دو هستند سکنی گزیند.

بابایی ادامه داد: به هرحال از نگاه بهزیستی، فرایند طوری طراحی شده است که وارد شدن بچه ها به خانه های نگهداری، راهکار آخر می باشد، هر چند به نسبت دو دهه اخیر واقعا کیفیت نگهداری و تربیت بچه‌ها در خانه ها رشد و ارتقا پیدا کرده است، اما معتقدیم که وجود یک خانواده و یک پدر و مادر اختصاصی، برای هر کودک می تواند در آینده اش نقش به سزایی ایفا کند تا اینکه کودکان بخواهند به شیوه موسسه‌ای، داخل یک خانه یا مرکز شبه خانواده نگهداری بشوند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه، وظایف و تمام اقدامات دفتر امور کودکان و نوجوانان به علت سروکار داشتن با کودکان بی سرپرست و بدسرپرست (فاقد سرپرست موثر) از هر لحاظ دارای اهمیت است، اظهار داشت: ما در این حوزه با عامل انسانی روبرو هستیم و برای سازمان بهزیستی آینده تک تک بچه ها مهم و ارزشمند است، هر کدام از بچه ها به هر دلیلی به علت حوادث روزگار، فاقد سرپرست موثر می باشند، ولی اصلاح آینده و امیدواری به آینده خوبشان، می‌تواند برای جامعه تاثیرگذار باشد.

بابایی مهمترین طرح در حال اجرا، برای ارتقای بحث نظارت فرزندان در خانواده جایگزین را طرح تربیت مدیران مددکاری عنوان کرد که “سوپروایزری” به آن اطلاق می شود و در تعدادی از استان های کشور اجرا شده است و استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های خوب ما در این طرح بوده و بنا است پس از تربیت ۳۰ سوپروایزر در سطح کشور، در مرحله بعدی این تعداد به ۲ برابر افزایش یابد و نفرات جدیدی به این طرح  بپیوندند.

وی ادامه داد: این نفرات عملاً نگهداری، مراقبت و نظارت بر این کودکان را در خانواده ارتقا بخشیده و باعث بهبود فرآیند مراقبت خواهند شد و مشخص شدن برنامه های مداخلاتی صرفا برای آموزش، حمایت و پرورش خانواده در نگهداری و پرورش کودک است.

وی افزود: یکی از عرصه هایی که سازمان به طور جدی پیگیری می کند، بحث لایحه حمایت از نوجوانان و جوانان فاقد سرپرست موثر است که به سن ۱۸ سالگی و در اصطلاح به سن مستقل شدن می رسند که امیدواریم بتوانیم به کمک دولت و مجلس،  قانونی را داشته باشیم که حمایت بیشتری از بچه ها پس از سن ۱۸ سالگی با مشارکت تمام دستگاه ها صورت پذیرد.

بابایی با بیان اینکه، یکی از وظایف مهم دفتر امور کودکان و نوجوانان که دغدغه فرزندان نیز است، بحث اشتغال و مهارت است، خاطرنشان کرد: برنامه های آموزش مهارت، ویژه فرزندان بالای ۱۵ سال در دفتر کودکان و نوجوانان تدوین شده و یکی از اولویت های سال ۱۴۰۱ آموزش مهارت هایی است که بچه‌ها باید داشته باشند، به ویژه در سه سال پایانی منتهی به هجده سالگی و در شرایط زمانی که وارد زندگی مستقل می شوند.

وی هدف از سفر به آذربایجان شرقی را دیدار و گفتگو با مربیان و دست اندرکاران حوزه شبه خانواده و فرزندان عزیز بهزیستی در شهرستان ها  و همینطور بررسی و در جریان قرار گرفتن از وضعیت تربیتی، نگهداری و آموزشی در ابعاد مختلف بیان کرد و افزود: حوزه شبه خانواده استان آذربایجان شرقی، جزو پنج استانی است که بیشترین میزان مخاطب در حوزه شبه خانواده به ویژه نگهداری و حمایت کودکان فاقد سرپرست را دارد.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان در سفر ۲ روزه به استان آذربایجان شرقی از ۲۱ خانه نگهداری کودک و نوجوان در شهرستان های هریس، تبریز، مرند، ملکان، مراغه، بناب، آذرشهر و اسکو و همچنین از یک مرکز مثبت زندگی نیز در تبریز بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسایل و فعالیت های خانه قرار گرفت.

آذربایجان شرقی دارای ۲۴ مرکز نگهداری شبانه روزی کودک و نوجوان بوده  که  ۳۱۹ فرزند در این مراکز نگهداری شده و یکهزار و ۶۰۵ کودک نیز تحت مراقبت در خانواده های جایگزین (امدادبگیر) هستند.

منبع: ایرنا