اخبار ایران و جهان » سیاسی
کد خبر : 54888
دوشنبه - 15 آذر 1400 - 19:26

قالیباف: در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم

محمد باقر قالیباف با اشاره به موضوع برخورد علی اصغر عنابستانی و نیروی انتظامی گفت: هیات نظارت پیگیری هم کرد، اما معتقدم که باید محکم‌تر از این پیگیری می کرد.

قالیباف: در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد باقر قالیباف در همایش دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز بزرگداشت دانشجو برگزار شد،  با اشاره به موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردم که مذاکرات باید به صورت زنده در اینستاگرام و از سوی صدا و سیما پخش شد اما یکسری فضاسازی‌ها در خارج از کشور انجام شد که این طرح به صورت اصل ۸۵ به گونه ای بررسی می شود که مردم از روند بررسی بی‌اطلاع باشند. اگر چه در مجلس افرادی هستند که قصد دارند محدودیت هایی ایجاد کنند اما اگر چه عموم نمایندگان چنین نظری ندارند. روند بررسی در کمیسیون مشترک به گونه ای می باشد که تمامی ذی‌نفعان و صنف ها در جلسات کمیسیون حضور پیدا کنند و نظرات خود را نیز ارائه دهند. ما در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم. ما باید توجه کنیم که فعالین بزرگ حوزه اقتصاد در فضای مجازی چند صد برابر یک واحد صنفی متروکه ارزش دارند. اما اینها و اموال دیجیتالی مردم چگونه باید به دارایی مالی تبدیل شود و در سیستم بانکی اعتبار پیدا کند؟ اجازه دهید این مسائل به قانون تبدیل شود. من روز گذشته در خصوص دریافت اینماد تذکر دادم. کماکان اعلام می شود که جوانان باید برای فعالیت های خود از بانک مرکزی وزارت خانه های اقتصاد و سمت مجوز دریافت کنند اما چرا جوانان را دچار مشکل کنیم؟

وی افزود: ما اکنون در حوزه فناوری و فضای مجازی جزو کشورهای پیشرفته هستیم اما با کج اندیشی نباید این ظرفیت ها را از دست بدهیم بخشی از فعالین حوزه نرم افزار به دلیل فضاسازی که از خارج در خصوص این طرح انجام شد به ترکیه و امارات رفتند. این توطئه دشمن است و ما در مجلس به دنبال اینگونه مسائل نیستیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به هزینه اداره دفاتر نمایندگان توضیح داد: بر اساس قانون هر نماینده می تواند ۵ نفر کارمند داشته باشد. اگرچه اینها به معنای استخدام رسمی آن ۵ کارمند نیست. اما اگر این ۵ نفر از کارمندان دولت انتخاب شوند دولت باید آنها را برای انجام این وظیفه مامور کنند. نمایندگان به خودرو و دفتر نمایندگی در حوزه انتخابیه نیاز دارند. تمام هزینه های مورد نیاز نمایندگان به صورت دقیق برآورد می شود. اگر خودروی نمایندگان متعلق به مجلس باشد سالانه حدود ۱۰۷ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت در حالی که وقتی خودرو در اختیار خود نماینده قرار می گیرد هزینه آن را خود پرداخت می کند و در این ۴ سال باید پول آن را نیز پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگرچه این مباحث باید شفاف شوند اما مشکل اصلی کشور نمی باشد. صد در صد حقوق پرداختی دیوان محاسبات و ۸۰ درصد حقوق مجلس بر اساس گزارش سازمان امور استخدامی ثبت شده است. اما مشاهده کنید شرکت های دولتی چه میزان از حقوق پرداختی خود را ثبت کردند.

قالیباف در ادامه عنوان کرد: به عنوان یک نماینده هیچ حساب حقوقی، پولی و مالی برای خود باز نکرده‌ام و تنها فیش حقوقی من فیش حقوقی دانشگاه تهران می باشد؛ اگر شخصی مدرکی خلاف این موضوع دارد که من یک ریال در زمینه حق ماموریت مبلغی دریافت کرده‌ام من را به عنوان فردی متخلف اعلام کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: گاهی در برخی موارد از مباحث دینی و انقلابی به صورت نادرست برداشت می شود؛ برای مثال گاهی ظاهر حرفمان آرمان خواهی است اما اهداف سیاسی را دنبال می کنیم؛ در این گونه مواقع در این اهداف سیاسی اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود؛ در این مواقع ممکن است به افراد تهمت زده شود یا این که مردم را فریب دهند یا تخریب کنند. اولین حق مردم داشتن آگاهی است؛ آنها با این آگاهی می توانند مطالبات خود را بیان کنند؛ اگر چه ما باید توجه کنیم که مردم باید به وظیفه و حقوق خود نیز آگاه باشند؛ نه این که فقط از آنها درخواست وظیفه داشته باشیم و حقوق‌شان را ندهیم؛ اما اگر مردم این آگاهی را داشته باشند موجب اعتماد آنها می شود و این اعتماد نیز مشارکت مردم را نیز افزایش می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر عنوان کرد: قطعا ما در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف‌هایی داریم که مجلس به دنبال تقویت آن بوده و قصد دارد قانون آیین نامه داخلی را در این خصوص اصلاح کند؛ در خصوص آقای عنابستانی که دانشجویان اشاره کردند باید بگویم که اگر چه هیات نظارت پیگیری های مجدانه ای انجام داد، اما معتقدم که پیگیری‌ها باید محکم‌تر انجام می‌شد اما در نهایت نظر دادگاه ملاک قرار گرفت؛ البته در برخورد مامور نیروی انتظامی هم اشکالاتی وجود داشت؛ سرباز نباید از قانون تخطی کند. نماینده مجلس سیلی نزد و صرفا سرباز را هول داد اما حق همین هول دادن را نداشت؛ اگر چه ما شاهد بودیم که در مجلس قبل در خصوص موضوع گمرک این گونه موضوع پیگیری نشد.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت لایحه رتبه بندی معلمان گفت: وقتی دولت به مجلس لایحه می دهد ما نمی توانیم هزینه ای بیش از آنچه مورد نظر دولت است در لایحه پیش بینی کنیم؛ چرا که این موضوع توسط شورای نگهبان مورد مخالفت قرار می‌گیرد. مساله معلمان و اساتید بسیار حائز اهمیت است نیروی انسانی ما در پشت همین میز مدرسه و دانشگاه ظرفیت های فراوانی دارند؛ ما هم در مجلس پیگیر موضوع رتبه بندی هستیم.

قالیباف با اشاره به قانون اقدام راهبردی گفت: ما برای اولین بار با زبان دیپلماسی پارلمانی با جهان حرف زدیم؛ در ابتدا دولت قبل مقاومت کرد و فرصت سوزی‌هایی انجام داد اما با این کار باعث شدیم که تیم مذاکره کننده ما اکنون دست پر باشد و مصوبه مجلس را با خود همراه داشته باشد.

قالیباف در ادامه در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان در خصوص مباحثی که درباره آیت الله مصباح مطرح شده، گفت: آیت الله مصباح مطهری زمان ما می‌باشد، ما خطبه‌های پر مغز ایشان و گفتمان انقلابی وی را فراموش نمی‌کنیم. اینکه فرزند شهید در شرایطی مطالبی مطرح کند به دلیل اشکالاتی است که ما در حوزه‌های مختلف سیاسی شاهد آن هستیم. ما نباید تحت تاثیر افکاری باشیم که با انقلاب و نظام مشکل دارند.

قالیباف با اشاره به کارنامه اجرایی و سیاسی خود عنوان کرد: در زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می‌کردم همه من را با عنوان یک رزمنده یاد می‌کردند، اما زمانی که وارد عرصه سیاست شدم تفاوت‌هایی ایجاد شد. در ۱۲ سال فعالیت خود در شهرداری هم با وجود مشکلات تمام تلاش خود را انجام دادم. این تلاش‌ها در شرایطی بود که تحریم وجود داشت و دولت‌های آقای احمدی نژاد و روحانی هیچ کمکی به شهرداری تهران نکردند و صرفا چوب لای چرخ کار ما گذاشتند. از همان ابتدا هم جوان گرایی سرلوحه کار من بود و بسیاری از مدیران من کمتر از من سن داشتند. ما نباید موجب احساس ناامیدی در جوانان بشویم.

منبع: ایسنا