به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جعفر پاشایی در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از سیمای کلی دستگاه تعلیم و تربیت استان، اظهار کرد: دستگاه تعلیم و تربیت استان با قریب به ۸۷۰ هزار نفر نو آموز و دانش آموز در قریب به ۸ هزار و۵۰۰ مهدکودک، مرکز پیش دبستانی و مدارس دولتی و غیردولتی استان، با حضور ۴۴ هزار و ۸۳۵ نفر معلم و کادر، در ۲۱ شهرستان و ۳۹ منطقه و ناحیه آموزش و پرورش به تفکیک (ابتدایی ۱۸ هزار و ۱۰۸ نفر، متوسطه اول ۹هزار و۳۶۵ نفر، متوسطه دوم ۱۰هزار و۱۳۴ نفر، اداری دو هزار و۸۱۱ نفر، استثنایی ۹۰۲ و دانشجو معلمان متعهد خدمت سه هزار و ۵۱۵ نفر) و قریب به ۱۲ هزار نفر کادر اجرایی و آموزشی در مدارس غیردولتی ارایه خدمات می نمایند و بطور مستقیم و غیر مستقیم با بیش از ۳ میلیون نفر دانش آموز، اولیا و فرهنگی و خانواده هایشان در استان در ارتباط هستند.
وی افزود: حدود ۵۹ درصد از مدارس روزانه استان دوره ابتدایی و ۴۱ درصد دوره متوسطه اول و دوم هستند و حدود ۵۳ درصد مدارس استان به لحاظ پراکندگی جغرافیایی بالای استان در مناطق روستایی هستند که ۷۳۲ مدرسه ابتدایی چند پایه روستایی زیر ۱۰ نفر دانش آموز در استان داریم همچنین ۱۶ درصد دانش آموزان مقاطع تحصیلی استان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.
وی به نرخ پوشش تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی دانش آموزان استان اشاره کرد و گفت: نرخ پوشش تحصیلی نو آموزان پیش دبستانی شش ساله استان ۸۸.۲ درصد، نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در استان ۹۹ درصد، نرخ پوشش دوره متوسطه اول ۹۶.۲۷ درصد و نرخ پوشش تحصیلی دوره متوسطه دوم۸۲.۶۶ درصد است.
پاشایی نرخ ماندگاری دانش آموزان تا پایه ششم در دوره ابتدایی ۹۸.۳۵ درصد، تا پایه نهم در دوره متوسطه اول ۹۰.۲۳ درصد و تا پایان دوازدهم در دوره متوسطه دوم ۸۹. ۷۵ درصد دانست.
وی به شاخص های حوزه های مختلف خاطرنشان کرد و گفت: تعداد نماز خانه های مستقل هزار و ۳۶۵، کلاسی دوهزار و۳۶۵ و چند منظوره ۴۰۲ باب می باشد. تعداد دار القرآن ها موجود در سطح استان ۵۲ باب می باشد. سرانه کتاب دانش آموزی به ازای هر دانش آموز ۱۱ جلد و تعداد هسته_مراکز مشاوره تعداد ۳۹ هسته در سراسر استان می باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اذعان کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی میزبانی ۵ برنامه کشوری (سی امین جشنواره اجلاس سراسری نماز، چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور در بخش آوایی، پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه سرایی مراکز دارالقرآن سراسر کشور، اولین جشنواره کشوری روش های نوین تدریس کتب مراکز دارالقران کشور و دبیرخانه طرح کشوری پایش مراکز دار القران کشور) در این استان برگزار خواهد شد.
پاشایی تصریح کرد: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵، درصد باسوادی کشور۴۸.۵ درصد و استان ۳۶ درصد بوده و متوسط نرخ رشد در صد با سوادی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ در گروه سنی ۱۰-۴۹ در کشور۹۶.۶ و در استان ۹۶.۴ درصد می باشد. بر این اساس میانگین رشد در کشور ۵۲ درصد و متوسط نرخ رشد باسوادی استان بالای ۶۰ درصد می باشد.
وی افزود: ۲۰بسته تحولی( مدرسه خوانا، هر دانش آموز یک مهارت، مهارت محوری و سمپاد، کیفیت بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم)، هر دانش آموز یک نقش اجتماعی، کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، تربیت اجتماعی، نشاط اجتماعی، شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد)، طرح آجر به آجر، مدرسه انطبافی و مداخلات به هنگام طلایی، بالندگی نیروی انسانی، استقرار نظام مکان یابی مدارس، پیوند سواد آموزی و زندگی، مدرسه کانون تربیتی محله، مدرسه پژوهنده، پایش و ارزیابی ملی نظام آموزش و پرورش، مسکن معلمان، طرح آشتی با آموزش (آبا)، توسعه مدارس هیئت امنایی و تربیت و توانمندسازی مدیران در استان) اجرا گردیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ابراز کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد رتبه های زیر صد کنکور ۶۵ نفر و تعداد رتبه های زیر هزار کنکور ۵۳۸ می باشد.
پاشایی گفت: در سال ۱۴۰۰، در پایه دوازدهم میانگین نمرات دروس پیش دانشگاهی (دروس کتبی)۱۱.۹۷ می باشد که از لحاظ میانگین نمرات ۰.۱۳ بالاتر از کشور می باشد و همچنین درصد قبولی دروس نهایی پایه دوازدهم ۸۴.۲ درصد می باشد که از لحاظ درصد قبولی۰.۶۱ درصد بالاتر از کشور می باشد.
پاشایی به اجرای طرح واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان و مقابله با این ویروس منحوس اشاره کرد و گفت: ۹۸ درصد فرهنگیان دوز اول و دوم، و ۹۲درصد دانش آموزان دوز اول و ۸۰ درصد دوز دوم را دریافت کرده اند.
وی به اعزام کاروان ورزشی_ بهداشتی به مدارس محروم استان خاطرنشان کرد و گفت: در این راستا سعی کرده ایم وسایل ورزشی دانش آموزان مناطق محروم را تامین کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: دهکده ورزشی دانش آموزی بعنوان اولین دهکده ورزشی استان جهت برگزاری مسابقات استانی و کشوری شامل سالن های ورزشی اختصاصی والیبال، بسکتبال ، فوتسال، کشتی، زمین چمن مصنوعی استاندارد فوتبال، والیبال ساحلی، تنیس خاکی و همچنین در فاز دوم احداث استخر، خوابگاه و …..است.
پاشایی ضمن تبریک و گرامیداشت روز جهانی معلولان (۱۲ آذر) و ضرورت توجه به نیازهای ویژه این دانش آموزان، تاکید کرد و گفت: آمار دانش آموزان استثنایی استان چهار هزار و ۳۲ نفر و آمار دانش آموزان استثنایی تلفیقی هزار و ۲۸۵ نفر می باشد. اداره استثنایی استان در راستای انجام رسالت و وظایف خود، همه ساله نسبت به سنجش دانش آموزان بدو ورود به پایه اول ابتدایی اقدام می نماید که امسال نیز بیش از ۹۹ درصد از دانش آموزان را سنجش نموده است.
وی ادامه داد: امسال دو نفر از دانش آموزان استان (سالار موقر دارابی و حسن فرج زاده سرای) به عنوان دانش آموز پژوهشگر و فناور برتر کشوری انتخاب شدند و دو نفر دیگر از دانش آموزان (محمد هادی موفق به کسب مدال نقره) و (على بالش زاده موفق به کسب مدال برنز) در مسابقات پاراآسیایی بحرین شدند.
وی اظهار کرد: از مجموع پنج هزار و ۸۸۶ ساختمان های آموزش و پرورش استان، تعداد چهار هزار و ۳۸۰ یعنی (۷۴درصد) بصورت آموزشی وهزار و ۵۰۶(۲۶درصد) بصوت غیر آموزشی (در قالب فضاهای اداری، نمازخانه، ورزشی و…) مورد استفاده قرار می گیرند.
وی به وضعیت استحکام ساختمان های آموزشی استان اشاره کرد و گفت: از مجموع ۲۴هزار و ۸۵ کلاس درس، ۱۵هزار و ۶۵۵ (۶۵درصد)مستحکم، ۴ هزار و ۸۱۷(۲۰درصد) نیمه مستحکم و ۳هزار و ۶۱۲(۱۵درصد) غیر مستحکم هستند.
پاشایی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ (۳۵۰ کلاس درس)، سال ۱۳۹۹ (۵۰۰ کلاس درس) و در سال ۱۴۰۰( ۵۵۰ کلاس درس آماده سازی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در خصوص استاندارد سازی تاسیسات گرمایشی مدارس اظهار کرد: طی دو مرحله نسبت به حذف بخاری های نفتی اقدام کردیم وتوانستیم ۱۲هزار و ۱۰۲(۹۸درصد) کلاس های درسی را با سیستم های گرمایشی استاندارد آماده نماییم؛ ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد خیرین مدرسه ساز، باید عرض کنم که در طی ۴ جشنواره اخیر، خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار توانستیم به حول قوه الهی بالغ بر ۵۰۹ پروژه معادل هزار و ۸۳۹ کلاس درس را با کمک این عزیزان آماده بهره برداری کنیم.
پاشایی عنوان کرد: در دوسال گذشته با وقوع شرایط کرونایی و تعطیلی فعالیت های حضوری مدارس آسیب های جدی متوجه کمیت و کیفیت آموزش ها نمود ولی تدابیر دستگاه تعلیم و تربیت استان مخصوصا با طرح های بازیگران آموزش و “سنجشگران آموزش ” که بعنوان نمونه الگوی استان برای سایر استان ها لحاظ شد، اجازه وقفه تحصیلی را نداد.
وی تصریح کرد: از اول مهرماه امسال برابر الگوی بازگشایی ابلاغی مبتنی بر مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، همه مدارس روستایی بصورت حضوری فعالیت می نمایند و از اول آذرماه همه مدارس شهری اعم از ابتدایی و متوسطه با رعایت پروتکل ها و شرایط ابلاغی و گروه بندی دانش آموزان و ترتیبات ایمنی مدارس، بصورت حضوری و در قالب رویکرد تدریجی و اقتضائی و اقناعی در استان شروع به فعالیت کرده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان به انتظارات و درخواست این اداره کل اشاره کرد و گفت: کمک در ساخت مدارس استثنایی (حداقل ۵ مدرسه)، طرح هدایت (تأمین تبلت دانش آموزی)، طرح توان افزایی (تأمین وسایل لازم برای توانبخشی دانش آموزان)، رفع کمبود مراکز اختلالات یادگیری، عنایت به رفع کمبود مراکز مشاوره و خانواده، ایجاد مرکز جامع تشخیص و توانبخشی، تجهیز کارگاه های مدارس حرفه ای و پیش حرفه ای، اختصاص دستگاه چاپگر بریل، تخصیص ۴ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام سالن ۶۰۰  نفری ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی، تخصیص سرانه برای مراکز اختلال یادگیری و راه اندازی نمایشگاه دائمی محصولات دانش آموزان با نیازهای ویژه، از جمله نیازهای این اداره کل هستند.

منبع: نصرنیوز