به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهرانگیر رحمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در خصوص جلوگیری از خام فروشی و برنامه محوری نهضت کاهش خام فروشی وزارت صمت در کشور، اظهار کرد: توقف و ممنوعیت خام فروشی جزو مهمترین برنامه های ابلاغی این وزارت است و اقدامات لازم در این باره در معادن فلزی استان نیز آغاز شده است.
وی در پاسخ به موضوع کاهش خام فروشی مواد معدنی در استان افزود: با تکمیل و راه اندازی فازهای جدید و توسعه مجتمع مس سونگون مسیر ایجاد ارزش افزود از کنسانتره تا مس کاتد تسهیل می شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت فعلی کشور در تولید مس کاتد بالغ بر ۳۰۰ هزار تن در سال است؛ اضافه کرد: تکمیل زنجیره تولید در این مجتمع ظرفیت تولید سالانه کشور را افزایش خواهد داد.
رحمانی توجه به ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده بسیار مهم دانست و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بسیار بالای استان در تولید کنسانتره مس، تمهیدات لازم در جهت توسعه این بخش و سایر صنایع پایین دستی در دستور کار قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران به باور اهمیت ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معدن رسیده اند؛ گفت : ایجاد صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران در اولویت اقدامات صمت استان است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان بر حضور شرکت های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی در حوزه معادن و صنایع معدنی تاکید کرد و گفت: ورود علم و تکنولوژی های نوین و به روز در این صنعت موجب تکمیل زنجیره ارزش و استفاده بهینه از مواد معدنی خام و نهایتا ایجاد ارزش افزوده می شود.
رحمانی در پاسخ به پرسش دیگری با عنوان صادرات کنسانتره مس با بیان اینکه، از نظر کارشناسی صادرات کنسانتره مس خام فروشی به معنای عام نیست؛ تصریح کرد: ماده معدنی مس از زمان استخراج در روند تبدیل کنسانتره تا مس کاتد و مس خالص برای کاربرد در صنایع دیگر به نوعی ماده اولیه مرحله بعدی است و در واقع در این صنعت، هر مرحله از فرآیند یاد شده در جهت تکمیل زنجیره ارزش مرحله بعدی است.

آذربایجان شرقی رتبه اول ذخایر معدنی و دارای بیش از ۴۰۰ معدن فعال

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های بالای معدنی استان ، گفت: بیش از ۴۰۰ معدن فعال و رتبه اول ذخایر معدنی کشور را داریم.
رحمانی ضمن تاکید بر غنای بسیار بالای استان در زمینه معادن، گفت: آذربایجان شرقی با توجه به مجموعه عوامل زمین شناسی خدادادی دارای ظرفیت های بسیار بالای معدنی استو طبق اعلام وزارت صمت جایگاه نخست ذخایر معدنی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۵۲ نوع ماده معدنی در استان وجود دارد و از این حیث تنوع معدنی قابل توجهی در منطقه داریم، افزود: معادن فلزی نظیر مس ، طلا ، منگنز و آهن ، معادن غیر فلزی نظیر کائولن و سیلیس و معادن مرتبط با مصالح ساختمانی مانند سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگهای تزئینی و شن وماسه از جمله مواد معدنی مهم موجود در استان می باشند.

۸۲۰ معدن شناسایی شده در استان / ۴۰ معدن فلزی شناسایی شده در آذربایجان شرقی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، از وجود ۸۲۰ معدن شناسایی شده و فعالیت بیش از نصفی از این معادن در استان خبر داد و ادامه داد: ۴۰ معدن فلزی شناسایی شده در استان داریم که از این تعداد برای ۳۳ معدن پروانه بهره برداری و برای ۷ معدن گواهی کشف صادر شده است.
وی تصریح کرد : به موازات این ۴۰ معدن فلزی ، حدود ۸۰ پروانه اکتشاف معادن فلزی نیز به بخش خصوصی واگذار شده که در نهایت با پیشرفت روند کار منتهی به پروانه بهره برداری خواهد شد.
رحمانی، معادن، منابع طبیعی و محیط زیست را دارای اهمیت بسیار بالا و جزو انفال برشمرد و گفت: طبق ماده ۲۴ قانون معدن تکالیف هر دستگاه مشخص شده و طبیعتا ایجاد تعادل بین بخش ها در حل و فصل مشکلات و مسائل حوزه معادن و صنایع معدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه رویکرد مدیریتی جدید استان در جهت حل مشکلات حوزه معادن است، افزود : سازمان صمت استان متولی اخذ حقوق دولتی معادن و واریز به خزانه کشور بوده و سایر دستگاههای استانی مطابق با تکالیف پیش بینی شده در خصوص جذب اعتبارات برای توسعه همه جانبه استان برنامه ریزی می کنند.

منبع: فارس