به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان را دربر می گیرد، اظهار کرد: فعالیت این سامانه موجب بارش باران و برف، بروز مه و وزش باد گاهی تا شدید در استان می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت این سامانه تا اواخر پنجشنبه این هفته ادامه خواهد داشت و احتمال اختلال در تردد، لغزندگی جاده ای، کولاک برف، مه گرفتگی و کاهش دید افقی به ویژه در جاده های کوهستانی وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک و خسارت به سازه های سبک دور از انتظار نیست، به مردم و رانندگان توصیه کرد، سفرهای غیرضروری را لغو کرده و در عبور از جاده های کوهستانی و انجام عملیات کوهنوردی احتیاط کنند.

امیدفر، خواستار محکم کردن سازه های سبک و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی ( ۱۲ و ۴۵ دقیقه) هشترود با ۲ درجه سانتی گراد زیر صفر و کلیبر با ۱۴ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۶ درجه بالای صفر و آسمان آن قسمتی ابری است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا