به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، طرح محدودیت و کنترل هوشمند کرونا که قرار بود با تاخیر دو هفته‌ای از نیمه ماه جاری، اجرایی شود، به گفته وزیر کشور قرار است از یکشنبه هفته آینده یعنی ۲۱ آذر آغاز شود. در قالب این طرح، محدودیت‌های هوشمند در قالب پنج مرحله در حوزه‌های مختلف اجرایی می‌شود که یکی از آن‌ها ترددهای بین شهری است.
احمد وحیدی، وزیر کشور در جلسه روز گذشته قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز نخستین فاز طرح هوشمند بیماری کرونا در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: گام نخست طرح مدیریت هوشمند از شنبه درباره سازمان‌های اجرایی اعمال می‌شود.
وی درباره مراحل اجرایی طرح هوشمند کرونا تحت عنوان سامانه امید افزود: دستگاه‌های اجرایی، حمل و نقل درون شهری، واحدها و فعالیت‌های صنفی، حمل و نقل برون شهری و تردد خودروهای شهری، علمی و تحقیقاتی و آموزشی پنج مرحله اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید هستند که در جلسه امروز این مراحل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از سوی دیگر محسن فرهادی – معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت- در گفت‌وگویی جزئیات اجرا و جرایم متخلفان در طرح محدودیت هوشمند کرونا در حوزه ترددهای بین شهری را اینگونه تشریح کرد: زمینه اجرای طرح بر سامانه استوار است؛ یعنی کنترل‌ها سامانه‌ای و الکترونیک است به طور مثال اگر قرار است به سینما برویم باید واکسن زده باشیم و در صورتی از طریق سایت به ما بلیط فروخته می‌شود که با ارائه کد ملی یا QR کد کارت واکسن ثابت کنیم واکسن تزریق کرده‌ایم. یا در مثال بعدی زمانی می‌توانیم بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس بخریم که سامانه، تزریق واکسن و بیمار نبودن فرد را تایید کند.
وی با اشاره به اینکه ترددهای بین استانی هم شامل طرح محدودیت هوشمند کرونا می‌شود، افزود: زمانی افراد می‌توانند با ماشین شخصی تردد کنند که در صورت قرمز یا نارنجی بودن یک شهر، واکسیناسیون را انجام داده باشند و رصد خودروها از طریق پلاک آن‌ها انجام می‌شود.
فرهادی ادامه داد: اگر شهری قرمز باشد و فردی بخواهد به آن سفر کند باید وارد سامانه الکترونیک پلیس راهور شود و کد ملی را ثبت کند و اگر واکسن تزریق کرده باشند و بیمار نباشند اجازه سفر خواهند داشت و اگر اجازه سفر صادر نشود و سفر کنید مانند گذشته جریمه اعمال می‌شود که قابلیت دوبرابر شدن هم دارد. این قانون مشمول صاحب ماشین می‌شود و سرنشینان کنترل نمی‌شوند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: از طرفی قرار است به صورت رندوم چک پلیس در مسیر هم ماشین‌هایی را بررسی کند که در این شیوه سرنشین‌ها هم کنترل می‌شوند. جرایم در قسمت ترددها در صورت عدم رعایت نکات ذکر شده اعمال می‌شود. ورود بدون اعلام کد ملی به سامانه پلیس راهور به شهر قرمز یک میلیون تومان، شهر نارنجی ۵۰۰ هزارتومان و شهر زرد ۲۰۰ هزارتومان است.
بر این اساس مردم در سفرهای جاده‌ای شان از هفته آینده مراقب باشند که در صورت واکسینه نشدن یا مثبت بودن نتیجه تست کرونای‌شان نمی‌توانند به بسیاری از شهرهای ایران سفر کنند و در صورت انجام سفر حتی با خودروهای شخصی جریمه خواهند شد. چرا که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در ابتدای هفته جاری دو شهرستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و بر همین اساس جریمه‌ها محاسبه خواهد شد.

منبع: ایسنا