به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سرهنگ هاشم شعفی در اختتامیه جشنواره ایمنی ترافیک استان گفت: سالانه در استان ما ۲۲ تا ۲۳ هزار نفر در اثر تصادفات مصدوم می شوند و بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر نیز فوت می‌کنند.

وی گفت: تصادفات در آذربایجان شرقی در حد هشدار و نگران کننده است و علت اصلی آن سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و انحراف به چپ است که نیازمند آموزش همگانی و فرهنگ سازی و احترام به قانون و مقررات تا بتوانیم تعداد جانباختگان این تصادفات را کاهش دهیم.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در زمینه تصادفات متأسفانه در رتبه سوم قرار دارد ادامه داد: میزان تصادفات اخیرا در این استان در داخل شهر‌ها و جاده‌ها بسیار افزایش یافته است و  این تصادفات خسارت‌های مالی و عاطفی بسیاری به جامعه و خانواده‌ها و سیستم درمانی وارد می‌کند و این خسارت‌های مادی ۶.۴ درصد درآمد ناخالص کشور است.

سرهنگ شعفی با اشاره به نقش وزارتخانه‌ها در کاهش این صدمات تصریح کرد: آذربایجان شرقی جزو امن ترین مناطق کشور است و شاخصه‌های اجتماعی چون سرقت و اعتیاد در این استان پایین تر از سایر مناطق است به طوری که درصد اعتیاد در استان برابر ۱.۲ درصد به ازای هر ۱۰۰ نفر است اما متاسفانه در حوزه ترافیک وضعیت خوبی نداریم.

وی اظهار کرد: سهم عابران پیاده در تصادفات برابر ۲۰ درصد، راکبان موتور سیکلت برابر ۲۰ درصد، رانندگان و سرنشینان خودروهای سواری برابر ۵۰ درصد و سهم رانندگان باری و اتوبوس کمتر از ۱۰ درصد است که نشان می‌دهد، اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان و فرهنگسازی در این خصوص، ۹۰ درصد در کنترل تصادفات نقش دارد.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، مسافرت‌ها کاهش یافته و تصادفات هم کم شده بود افزود: امسال با افزایش مسافرت‌ها در وضعیت هشدار و افزایش تصادفات قرار داریم.

همایون صادقی، رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان ما قطب اول کشور در زمینه دانش ترافیک است گفت: می‌توان هزینه‌های مختلف را در حوزه فرهنگ و آموزش صرف کرد تا نتیجه مطلوب تری به دست آورد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما