اخبار استان آذربایجان شرقی » سلامت
کد خبر : 55796
سه شنبه - 7 دی 1400 - 12:50
مدیر گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر ضروری است

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر و افراد دارای بیماری های زمینه ای ضروری است.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر ضروری است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیمین خیاط‌زاده روز سه شنبه در گفت وگویی یادآور شد: بر این اساس کودکان ۶ ماه تا ۶ سال، سالمندان بالای ۶۰ سال، کادر درمان، افراد دارای نقص ایمنی یا مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی، کبدی، دیابت، زنان باردار به ویژه افرادی که سه ماهه دوم و سوم آنها مصادف با شیوع آنفلوانزا است، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا قرار دارند.

وی از شناسایی موارد مثبت ابتلا به ویروس آنفلوانزا در آذربایجان شرقی خبر داد و با اشاره به اینکه آنفولانزا یک بیماری ویروسی و مسری است، افزود: این بیماری مجاری تنفسی مانند گلو، بینی و ریه‌ها را درگیر کرده و در برخی موارد ممکن است خفیف و گاهی شدید باشد که در موارد شدید حتی می‌تواند منجر به مرگ شود، لذا گروه‌های پرخطر مانند کودکان، سالمندان و بیماران قلبی ریوی در مواجهه با این بیماری در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند.

خیاط زاده اظهار داشت: ویروس آنفلوانزا به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرد سالم را مبتلا می‌کند که در حالت مستقیم ویروس آنفلوانزا از طریق قطرات ناشی از عطسه، سرفه و صحبت کردن فرد بیمار در محیط منتشر شده و افرادی که در فاصله یک متری یا کمتر در کنار مریض قرار گرفته‌اند، این ذرات وارد دستگاه تنفسی آن‌ها شده و مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: در حالت غیرمستقیم نیز این ویروس با عطسه و سرفه فرد بیمار در هوا پخش شده و به علت ماندگاری زیاد آن، بر روی وسایلی که در محیط قرار دارد، باقی می‌ماند، لذا فرد سالم با تماس این اشیا و دست زدن به بینی یا چشم خود مبتلا می‌شود.

وی با بیان اینکه علائم آنفلوانزا شبیه به کرونا بوده اما مرگ و میر آن کمتر است، ادامه داد: تب و لرز، سرفه خشک، گلو درد، آبریزش بینی، درد عضلانی و ضعف و خستگی شدید، اسهال و استفراغ از علائم این بیماری است که البته در مواردی ممکن است بیمار دچار تب نباشد، اما علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ داشته باشد.

خیاط زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه مردم دستورات مربوط به کرونا را رعایت کرده و به ویژه از ماسک استفاده می‌کنند، لذا شیوع بیماری آنفلوآنزا نیز کاهش یافته اما موارد مثبت نیز در سطح استان شناسایی شده است.

وی فاصله گرفتن از افراد مبتلا، شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و دست نزدن به چشم ها و بینی در بیرون از منزل را از راه‌کارهای مهم پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا اعلام کرد.

منبع: ایرنا