به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیاوش محمدی گفت: متوسط بارش‌های استان در پاییز امسال به ۷۳ میلی متر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۸۰ میلی متر) کاهش هشت درصدی و نسبت به بلندمدت (۸۲ میلی متر) کاهش ۱۱ درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه مناطق شمالی استان با کاهش بیشتر میزان بارندگی رو به رو شدند، افزود: بیشترین کاهش متوسط بارندگی نسبت به بلندمدت در شهرستان‌های هوراند (۴۶ درصد)، جلفا (۴۳ درصد)، اهر (۴۱ درصد)، کلیبر (۴۰درص) و مرند (۳۵ درصد) رخ داده است.
وی ادامه داد: شهرستان‌های آذرشهر، بناب، چاراویماق، عجبشیر، مراغه، ملکان و هشترود نیز افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی بارش‌ها را نسبت به بلندمدت داشته‌اند.
محمدی همچنین گفت: بارش‌های ثبت شده در شهرستان‌های کلیبر، ورزقان، هوراند، اهر و مرند نسبت به پاییز سال گذشته نشان دهنده‌ی کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی و در شهرستان‌های مراغه، عجبشیر، ملکان، هشترود، میانه، چاراویماق و آذرشهر بارش هابیش از ۱۵ درصد افزایش داشته‌اند.
وی با بیان اینکه بارش‌ها در مراغه، عجبشیر و هشترود بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است، افزود: در شهر تبریز نیز طی سه ماهه گذشته مقدار ۶۳ میلیمتر بارندگی رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹۳ میلیمتر) کاهش ۳۳ درصدی و نسبت به بلندمدت (۷۲ میلیمتر) کاهش ۱۳ درصدی را ثبت کرده است.
وی در خصوص تغییرات دمایی استان طی پاییز امسال نیز گفت: طی این مدت دمای متوسط استان برابر با ۹.۲ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به بلندمدت (۷.۹ درجه) به میزان ۱.۳ درجه سانتی گراد گرمتر شده است.
سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیشترین افزایش دما طی این مدت در مراغه با متوسط دمای ۹.۹ درجه سانتی گراد ثبت شده است که نسبت به بلندمدت (۷.۵ درجه) برابر ۲.۲ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: دمای متوسط تبریز در پاییز امسال، ۹.۲ درجه سانتی گراد به ثبت رسیده که نسبت به بلندمدت (۸.۱ درجه) برابر ۱.۱ درجه سانتی گراد گرمتر شده است.
وی با بیان اینکه دمای متوسط تمامی شهرستان‌ها در پاییز امسال افزایش یافته و شهرستان‌های شمالی و به خصوص خداآفرین با ۰.۶ درجه افزایش دما، کمترین افزایش را ثبت کرده است، افزود: برابر اطلاعیه پیش آگاهی‌های صادر شده از سوی هواشناسی کشور، انتظار این افزایش دما را داشتیم.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌های انجام گرفته در سه ماهه زمستان نیز افزایش ۰.۵ الی  یک درجه‌ای دمای استان پیش بینی شده و میزان بارش‌ها نیز نرمال و یا بالاتر از نرمال انتظار می‌رود.

منبع: ایسنا