اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 55809
سه شنبه - 7 دی 1400 - 16:45
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان:

۹۹.۹۹ درصد روستاهای آذربایجان‌ شرقی برق رسانی شده اند

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان ‌شرقی با بیان اینکه شبکه برق۴۷ روستای استان بهسازی شده است، گفت: ۹۹.۹۹ درصد ۲ هزار و ۶۰۰ روستای ۱۰ خانوار و بالاتر آذربایجان استان زیر پوشش برق رسانی هستند.

۹۹.۹۹ درصد روستاهای آذربایجان‌ شرقی برق رسانی شده اند

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فرج نیا روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در راستای بهسازی و نوسازی شبکه برق روستایی(طرح ملی بهارستان) و در طول ۲ ماه برای طرح‌های بهسازی، مقاوم سازی و توسعه شبکه برق این روستاها که بیشتر در شرف اتمام است، افزون بر ۳۲ میلیارد و۷۸۲ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه شبکه برق ۴۷۲ روستای آذربایجان شرقی امسال بهسازی می شود، افزود: تاکنون برای بهسازی این تعداد روستا ۶۸ هزار و ۴۸۷ متر شبکه فشار ضعیف و پنجهزار و ۸۲۰ متر شبکه فشار متوسط، بازسازی و ساخته شده  و کار بهسازی شبکه های برق روستایی با وجود سرمای شدید زمستانی در استان سردسیر آذربایجان شرقی، ادامه دارد.

وی ادامه داد: تا پایان سال جاری تلاش داریم بازسازی برق همه ۴۷۲ روستای منتخب ابلاغی شرکت توانیر به شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی در ۱۹ واحد شهرستانی تابعه را به اتمام برسانیم.

فرج نیا با اشاره به نیاز ۳۷۵ میلیارد تومانی برای انجام این کار گفت: تاکنون ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از این رقم تخصیص یافته و بقیه نیز از منابع داخلی و از محل دریافت عوارض تامین می شود.

وی اضافه کرد: تامین برق پرتابل عشایر از طریق سلول های خورشیدی برای رفع نیاز اولیه برق این خانوارها از دیگر سیاست ها و اقدامات در دست اقدام است؛ بر این اساس یک میلیارد و ۳۵۰ میلیارد تومان به ۱۲۵ تا ۱۳۰ خانوار شناسایی شده عشایر استان پرداخت می شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با مهندسی سپاه عاشورا برای تامین و نصب سلول های خورشیدی در منازل روستایی، گفت: ۳۰۰ فقره قرارداد نیز با مشترکان روستایی آماده شده است که بر اساس آن برای هر کیلو وات برق تولیدی سلول های خورشیدی در پشت بام خانه های روستایی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان پرداخت می شود که به نوعی کمک هزینه معیشتی نیز بشمار می آید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته ۱۹ روستای بالای ۱۰ خانوار و امسال نیز هشت روستای بالای هشت خانوار تحت پوشش برق رسانی قرار گرفته اند؛ البته قدمت شبکه های برق روستایی به ۳۰ سال قبل برمی گردد و پس از انقلاب اسلامی پوشش برق در تمام روستاهای آذربایجان شرقی گسترده شده است.

فرج نیا همچنین با اشاره به سیاست های تشویق محور وزارت نیرو در مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: حدود ۶ هزار و ۴۰۰ تفاهم نامه با صنایع و بخش کشاورزی برای کاهش مصرف برق منعقد شده که از این تعداد چهار هزار و ۲۶۲ تفاهم نامه با صنایع و ۲ هزار و ۱۴۰ تفاهم نامه نیز با بخش کشاورزی آذربایجان شرقی منعقد شده  است.

وی اضافه کرد: امسال برای تشویق این بخش ۱۶میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده که این مقدار در سال گذشته ۶میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی شامل شهرستان های ۱۹ گانه این استان به جز شهرستان های تبریز، اسکو و آذرشهر و حومه های این شهرستان ها را زیر پوشش دارد.

منبع: ایرنا