به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رضوان حکیم زاده با اشاره به مقایسه نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته با دو سال قبل از آن و مشکل شیوع کرونا و تعطیلی آموزش معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: نتایج این مقایسه نشان داد که دانش‌آموزان ما در درس‌های مهمی چون فارسی و مهارت‌های خواندن و نوشتن در مقایسه با دو سال قبل افت داشتند به شکلی که در درس مهمی چون فارسی در دو پایه اول و دوم درصد دانش آموزانی که نتیجه «خیلی خوب» را در ارزشیابی پایانی کسب کرده بودند، ۱۰ درصد کاهش یافته است. همچنین درصد دانش آموزانی که «نیاز به تلاش بیشتر» در نتایج ارزشیابی آنها ثبت شده، افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه نتیجه «نیاز به تلاش بیشتر»، بیانگر  یادگیری ضعیف و «خیلی خوب»، بیانگر یادگیری کامل است که بر اساس روش ارزشیابی کیفی توصیفی در کارنامه دانش‌آموزان ثبت می‌شود اظهار کرد: این نتایج، نگران‌کننده بود. در عین حال پس از بازگشایی حضوری مدارس نیز گزارش‌های متعددی از سوی معلمان دریافت کردیم مبنی بر آنکه دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم که دوسال گذشته را در فضای مجازی درس خوانده‌اند، در مهارت‌های “سواد پایه” به‌ویژه مهارت «نوشتن» که نیازمند اشراف و نظارت معلم و تمرین زیاد است، ضعف دارند. کودکان باید در این مرحله از تحصیل تمرین زیادی تحت نظارت معلم داشته باشند تا بتوانند در این مهارت‌ها تسلط پیدا کنند.

حکیم‌زاده در ادامه سازوکار ارزشیابی دانش‌آموزان ابتدایی و شاخص‌ها و معیارهای آن را تشریح کرد و گفت: روش ارزشیابی، کیفی، توصیفی است که بر اساس آن میزان یادگیری و تحقق اهداف برنامه درسی به صورت فرایندی و آزمون‌های عملکردی از سوی معلمان سنجیده می‌شود. اکنون ارزشیابی نوبت اول دوره ابتدایی در حال انجام است و منتظریم نتایج استخراج شود تا بتوانیم مرحله دوم طرح «جبران و تثبیت یادگیری»  را برای جبران افت تحصیلی ابتدایی‌ها اجرا کنیم.

وی درباره عمده ترین علت افت تحصیلی گفت: در دوره ابتدایی دانش آموز حتما باید رودر رو با معلمش ارتباط برقرار کند؛ مخصوصا دانش‌آموز کلاس اول که هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارد و اینکه از طریق قاب موبایل و تبلت بخواهد مهارت سواد پایه را بیاموزد، غیر واقع‌بینانه است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: نه تنها در کشور ما بلکه نتایج پژوهش‌های جهانی بیانگر این است که دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی از نظر  مهارت‌های سواد پایه دچار ضعف‌های جدی شده‌اند. یک نکته مهم دیگر اینکه آموزش دادن به کودکان یک امر تخصصی است، مادران در این ایام بسیار زحمت کشیدند، اما اینکه با چه روشی و اصولی باید مهارت‌ها را آموزش دهند یک امر تخصصی و نیازمند ارتباط رو در روی دانش‌آموز با معلم است.

حکیم‌زاده درباره میزان یادگیری در سایر پایه‌ها نیز عنوان کرد: ما در دوره اول به خصوص پایه‌های اول و دوم، بیشترین افت را داشتیم و هرچقدر سن دانش آموزان بالاتر رفته، وضعیت بهتر شده است؛ زیرا کم کم به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند یادگیری خودشان را مدیریت کنند و به شکل مستقل دستورات معلم و تکالیفی که داده می‌شود را از طریق فضای مجازی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: اما در پایه‌های اول و دوم، بچه‌ها زمان تمرکزشان کمتر است و حتی در کلاس حضوری هم هینطور است و وقتی قرار است در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند امکان حفظ تمرکز فعال دشوارتر می‌شود. بیشترین مشکل خانواده‌ها این‌ بود که چه‌طور بچه‌ها را پای گوشی نگه دارند و از این جهت در دوره اول ابتدایی مشکل بیشتری داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره طرح جبران  و تثبیت یادگیری نیز گفت: مرحله اول این طرح در تابستان اجرا شد و قرار است مرحله دوم آن بعد از اتمام ارزشیابی نوبت اول اجرا شود. با توجه به اینکه فرصت‌ آموزش حضوری را هم داریم، روی مهارت نوشتن در دوره اول تاکید بسیاری داریم و امید است از زمان باقی مانده تا اردیبهشت بتوانیم استفاده کنیم تا دانش‌آموزانی که نیاز به تمرین بیشتر دارند تحت پوشش قرار بگیرد. بعد از نتایج ارزشیابی نوبت دوم هم مجدد دانش‌آموزانی که دچار مشکل هستند و نیازمند تلاش بیشتر و قابل قبول در کارنامه شان درج شده باشد، تحت پوشش قرار می‌دهیم.

منبع: ایسنا