به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسین حاتمی با اشاره به این‌که کلیات واگذاری تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی به شرکت ملی صنایع مس ایران با نمایندگان آذربایجان‌شرقی به توافق رسیده‌، اظهار داشت: البته شرکت ملی صنایع مس ایران برای حمایت از تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی بایستی فرآیند قانونی و کارشناسی را طی کند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی افزود: مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مکلف به حمایت از تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی از بابت حق‌السهم درصد مس سونگون کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در بحث حمایت از تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی با وزیر صمت به توافق رسیده‌ایم و معتقدیم نقل و انتقال تیم‌ها بایستی از طریق فنی و کارشناسی باشد به طوری‌که برای تعیین تکلیف تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی چندین مورد جلسه مشترک با حضور نمایندگان و استاندار آذربایجان‌شرقی با وزیر صمت داشتیم تا مراحل نقل و انتقالات را بررسی و نتیجه‌گیری کنیم.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با ذکر این‌که وزیر صمت و مسئولان مربوطه در استیفای حق و حقوق استان ما از معادن کوتاهی کرده‌اند، یادآور شد: مس سونگون در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به نوعی کم‌کاری کرده؛ این در حالی است که آلایندگی زیست محیطی سونگون برای مردم کلیبر و خداآفرین است اما ریالی از مسئولیت‌های اجتماعی صرف این شهرستان‌ها نمی‌شود.

سونگون چسبیده به جنگل‌های ارسباران و کلیبر در حال تخریب و تهدید جنگل‌هاست و از طرفی آلایندگی این معدن از طریق ایلقناچای، زندگی مردم روستایی و عشایری خداآفرین و کلیبر را در پایاب تهدید می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که قول مساعد برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در قبال کلیبر و خداآفرین را از مسئولان شرکت مس گرفته‌ایم و مجمع نمایندگان در این خصوص متفق‌القول هستند، خاطرنشان کرد: مراتع و مزارع خداآفرین از طریق پساب معدنی سونگون در ایلقناچای در معرض تخریب و تهدید است، از این‌رو به مسئولان امر تذکر داده و خواستار عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شده‌ایم.

منبع: مهر