اجتماعی » اخبار منطقه ارسباران
کد خبر : 56197
شنبه - 18 دی 1400 - 20:31
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی:

تکمیل سد پیغام چای کلیبر در صورت تامین اعتبار ۲ سال طول می کشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: عملیات احداث سد «پیغام چای» شهرستان کلیبر در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در مدت ۲ سال تمام می‌شود.

تکمیل سد پیغام چای کلیبر در صورت تامین اعتبار ۲ سال طول می کشد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: سد پیغام چای شهرستان کلیبر حدود ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل  آن نیازمند ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی اضافه کرد: تکمیل این سد با توجه به سیل خیز بودن منطقه و وجود مشکل در تامین آب شرب آن، اهمیت بسزایی دارد.

وی ادامه داد: سد پیغام چای جزو طرح های اولویت دار وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای بخش آب ، تعیین و تعریف شد و قرار است این نوع طرح ها با انواع تامین های مالی به پایان برسند.

غفارزاده گفت: باید در هیچ جای آذربایجان شرقی مشکل آب شرب نداشته باشیم و به همین دلیل نیز یکی از اهداف اصلی تکمیل سد پیغام چای، تامین آب شرب شهر کلیبر و روستاهای اطراف است.

وی در مورد نحوه تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد پیغام چای نیز توضیح داد: نایب رییس مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر خود به شهرستان کلیبر به ما قول داد که اگر ما مشکل ماده ۵۶ (تهاتر اجرای طرح با پول نفت) طرح را حل کنیم، آنها نیز ۲ بانک را برای حمایت از سرمایه گذاری اجرای طرح مجاب کنند.

وی افزود: اگر این وعده عملی شود خیال ما از بابت تامین تمام ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز طرح با مشارکت ۲ بانک راحت می شود که البته کارهای لازم در این زمینه انجام شده و در مراحل نهایی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی یادآوری کرد: با توجه به تهمیدات اندیشیده شده برای تامین منابع مالی مورد نیاز، امیدواریم سد پیغام چای در ۲ سال آینده به پایان برسد.

فرماندار کلیبر نیز در گفت و گویی با بیان اینکه عملیات احداث سد پیغام چای به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون پیشرفت لاک پشتی داشته است، بیان کرد: بعد از سیل دهم مرداد ماه امسال و به دنبال سفر نایب رییس مجلس به منطقه، مقرر شد ماده ۵۶ برای تامین اعتبار این سد پیگیری شود.

عدالت حاجی پور افزود: در این راستا بانک ملت متقبل شده که با مشارکت یکی دیگر از بانک ها، اعتبار مورد نیاز تکمیل این سد را تامین کند.

وی اضافه کرد: پیمانکار قبلی به رغم زحمات متقبل شده برای ساخت سد پیغام چای به دلیل ضعف بنیه مالی از طرح کنار رفته و برای تسریع در عملیات اجرایی، پیمانکار جدیدی انتخاب شده است.

وی تشریح کرد: با بهره برداری از این سد با ۱۵ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره ، ۲ میلیون مترمکعب آب برای صنعت، ۳ میلیون مترمعکب برای گردشگری و ۱۰ میلیون مترمکعب نیز برای کشاورزی  و آب شرب مصرف، تامین و مشکل سیل خیزی منطقه نیز برطرف می شود.

فرماندار کلیبر توضیح داد: تامین آب شرب در شهر کلیبر و بخش مرکزی از طریق احداث چاه و چشمه ها تامین می شود که فعلا مشکلی ندارد، اما بهار و تابستان پارسال در بخش آبش احمد در تامین آب شرب چالش داشتیم.

وی یادآوری کرد: پارسال ناگزیر شدیم در بخش آبش احمد، آب زراعی را به نفع تامین آب شرب حذف کنیم که انصافا کشاورزان نیز همکاری خوبی داشتند و مردم نیز صبر به خرج دادند.

وی گفت: اعتباری که از محل محرومیت زدایی به میزان ۵۲ میلیارد تومان برای آبرسانی به قشلاقات شهرستان کلیبر و خداآفرین برای ما تامین شده، زمینه ساز اجرای طرح های آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب استان است و امیدواریم مشکلی نداشته باشیم.

حاجی پور افزود: همزمان با سد پیغام چای، تصفیه خانه ای نیز در پایین دست آن ساخته می شود که آب شرب اهالی را در آینده به راحتی تامین کند.

عملیات احداث سد پیغام چای شهرستان کلیبر در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و بر روی رودخانه ای به همین نام در سال ۱۳۸۵ آغاز شده است؛ قرار است طول تاج این سد ۷۷۲ متر و تونل انحراف آن ۳۷۰ متر باشد.

منبع: ایرنا