به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود غنی پور معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه نیروهای یگان و کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همزمان با برودت هوا در آماده باش کامل قرار دارند، افزود: احتمال نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی و روستایی برای یافتن غذا و پناه وجود دارد.

وی افزود: بر اساس آموزه‌های دینی، عقیدتی و فرهنگی هرگونه رفتار خشونت آمیز با حیوانات، امری مذموم و ناپسند بوده و در عین حال دخالت در نظم اکوسیستم ها و اجزای تنوع زیستی می تواند مشکلات اکولوژیک و تهدیدات زیستی، جمعیتی و رفتاری وحوش را به دنبال داشته باشد.
غنی پور با تاکید بر ممنوعیت هرگونه آسیب به حیات وحش و جرم انگاری آن در مراجع قضایی، از عموم شهروندان خواست ضمن خودداری اکید از هرگونه غذارسانی بدون هماهنگی و کسب نظرات کارشناسی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، از تماس با حیات وحشی به دلایل آسیب های احتمالی به خود فرد و تنوع زیستی با توجه به مسائل اکولوژیک، رفتارشناسی و بیماریهای مشترک من جمله آنفولانزای فوق حاد پرندگان، هاری خودداری کنند.
وی همچنین اظهار داشت: شهروندان هرگونه مشاهده جانوران وحشی در جوار و یا داخل مناطق مسکونی و هرنقطه ای غیر از زیستگاه های طبیعی و همچنین تصادفات جاده ای، تخلفات شکار و صید و موارد مشابه را با شماره تلفن های ۰۴۱۳۳۳۴۳۵۱۳ و ۱۸۱۲ و ۱۵۴۰ و یا به نزدیک ترین اداره یا پاسگاه حفاظت محیط زیست، اطلاع داده و به هیچ عنوان شخصاً نسبت به مدیریت مسئله اقدام کنند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم رعایت اصل حفاظت از امنیت زیستی و زیستگاهی حیات وحش و تشکر از مراجع محترم قضایی در برخورد قاطع با تخلفات مرتبط با حوزه تنوع زیستی و زیستگاههای استان گفت: با توجه به افزایش آگاهی های اجتماعی در خصوص مسائل زیست محیطی و تنوع زیستی در سنوات اخیر با آرزوی تعمیم و عملی شدن اصل پنجاهم قانون اساسی در بطن جامعه و آحاد مردم، امیدواریم روز به روز با ارتقای سطح دانش عمومی و افزایش مشارکت های مردمی در امر حفاظت و همکاری با کارشناسان و مامورین اجرایی سازمان، شاهد تغییرات اساسی در نگرش عمومی و به تبع آن بهبود وضعیت زیستمندان و زیستگاههای طبیعی استان باشیم.
مناطق مختلف آذربایجان شرقی در یک هفه اخیر شاهد بارش برف و سرمای ناشی از آن بوده که این امر بر طبق روال رایج می تواند به پایین آمدن حیوانات وحشی از ارتفاعات و نزدیکی آنها به مناطق مسکونی برای یافتن غذا منجر شود.
گفته می شود ارتفاع برف در برخی از مناطق برف گیر آذربایجان شرقی به بیش از یک متر می رسد که همین امر به ویژه در مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده، حیوانات وحشی را ناگزیر از کم کردن ارتفاع برای گریز از سرما و یافتن غذا می کند.

منبع: ایرنا