به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فیروز خدائی روز دوشنبه در گفتگویی اظهار کرد: کارشناسان و متخصصان منطقه هشت عملیات گاز کشور با تکیه بر توان داخلی و با نصب این سیستم ها بر روی توربین تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه «مرگنلر»، فرصتی را فراهم کردند تا ضمن اثبات توانمندی خویش، برگ زرین دیگری در تقویم خوداتکایی منطقه ورق بخورد.
وی افزود: نصب سیستم آنتی آیسینگ (ضد یخ زدگی) بر روی توربین هایی که در مناطق سردسیر قرار دارد، ضمن جلوگیری از یخ بستن و تشکیل برفک روی فیلترهای مسیر هوای ورودی به محفظه احتراق و سیستم تهویه اتاقک توربین، پایداری بهینه انتقال گاز را به همراه خواهد داشت.
مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز کشور اظهار داشت: با توجه به این که در توربین های این تاسیسات، سیستم آنتی آیسینگ (ضد یخ زدگی) از اول طراحی موجود نبود، برای رفع این مشکل، متخصصان این منطقه در سال گذشته هدف گذاری ایجاد سیستم آنتی آیسینگ را بصورت آزمایشی بر روی یک واحد از توربین ها با موفقیت و بازدهی مناسب نصب کردند.
وی اظهار کرد: در سال جاری نیز برای تکمیل فرآینده نصب این سامانه بر روی سایر واحد ها، با جذب پیمانکار بومی و با نظارت کارشناسان منطقه در صدد ساخت و نصب این سیستم بر روی سه واحد دیگر شدیم که خوشبختانه این پروژه با سرعت خوبی در حال پیشرفت بوده و با تکمیل این سیستم بر روی واحد دوم، عملیات اجرایی واحدهای سوم و چهارم تاسیسات نیز شروع شده است.
خدائی همچنین به مدت زمان پروژه اشاره کرد و ادامه داد: مدت زمان این پروژه ۶ ماهه پیش بینی شده که از اول دیماه شروع و برآورد ریالی اولیه هزینه آن حدود ۱۲ میلیارد ریال می باشد که در صورت انجام این کار توسط طراحان و سازندگان خارجی، چندین برابر این مبلغ هزینه برمی داشت.
منطقه هشت انتقال گاز از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و بخشی از استان های زنجان، کردستان و گیلان و پایانه صادراتی انتقال می دهد.

منبع: ایرنا