به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، قاسم جعفروند گفت: این مزرعه ۱۵ تن ظرفیت تولید ماهی دارد و پیش بینی می‌شود با نصب تجهیزات تولید آب مغناطیسی به میزان قابل توجهی به تولید آن افزوده شود.

وی اظهار کرد: با وجود آنکه ماهی عملاً آبی مصرف نمی‌کند و آب موجود در استخر پرورش به عنوان محیط زندگی ماهی محسوب می‌شود، با لحاظ محدودیت منابع آب در دسترس، وجود خشکسالی‌های اخیر و نیاز به ارتقا کارایی مصرف آب، برنامه شیلات برای کاربرد بهینه آب در آبزی پروری و انجام پالایش آب استخر، استفاده از روش‌های جدید تولید است.

جعفر وند گفت: در این مزرعه آب مغناطیسی بدون اضافه کردن مواد شیمیایی و سمی به محیط پرورش از تشکیل رسوب جدید پیشگیری می‌کند و با اِعمال امواج مغناطیسی به آب، اکسیژن در دسترس ماهی افزایش می‌یابد و در نهایت جذب پروتئین خوراک افزایش می‌یابد و در این روش حذف چشمگیر جلبک و بار میکروبی، کاهش زمان پرورش و کاهش پسماند پس از نصب تجهیزات پالایش آب استخر مورد انتظار است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر کارکرد تجهیزات جدید آبزی پروری و تاثیر آن بر افزایش تولید در استان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم از آب مورد نیاز در حوزه آبزی پروری بیشترین بهره برداری را کرده و از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

آب مغناطیسی نوعی روش تصفیه فیزیکی است که با عبور آب از میان یک آهن ربای دایمی بسته شده بر روی لوله غیر فلزی حامل آب استخر ایجاد می‌شود و با اِعمال میدان مغناطیسی در مسیر جریان آب و تغییر رفتار مولکولی آب، املاح رسوب گذار از حالت یونی منفک به حالت مولکول‌های الحاقی به یکدیگر تحت عنوان پدیده دانه برفی تغییر می‌یابند و اِعمال میدان مغناطیسی روی آب، موجب بهبود کیفیت آب می‌شود.

آذربایجان شرقی بیش از ۱۲ هزار هکتار مزرعه ماهی دارد؛ هر چند در زمان حاضر به علت شرایط بد معیشتی و گرانی محصولات آبزی سرانه مصرفی ماهی در این استان نصف متوسط کشوری است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما