به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علیرضا بایرام زاده روز چهارشنبه در گفت وگویی اظهار کرد: هرچند شیوع و گسترش ویروس کرونا در ۲ سال گذشته ضربات مهلکی بر پیکره صنعت گردشگری جهان، کشور و استان وارد کرد، اما با این وجود تحرکات خوبی در این حوزه طی این مدت با وجود تمامی کمبودها و نارسائی ها به انجام رسیده است.

وی تعداد ورودی گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه را ۹ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: این آمار حضور و اسکان گردشگران خارجی در هتل ها و مراکز اقامتی را شامل می شود که به صورت رسمی و قانونی ثبت شده است.

بایرام زاده، ترکیه، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان، عراق و کشورهای اروپایی همچون انگلیس، آلمان، روسیه، اسپانیا و خاور دور مثل چین و ژاپن را از جمله کشورهایی بیان کرد که گردشگران آنها در سال جاری به آذربایجان شرقی وارد شده و ضمن اقامت از آثار و ابنیه های تاریخی استان بازدید کرده اند.

وی با اشاره به رتبه اول و دومی استان های تهران و خراسان رضوی در جذب گردشگران خارجی به دلیل موقعیت خاص سیاسی و مذهبی آنها، یادآور شد: فاصله آذربایجان شرقی در رابطه با جذب گردشگران خارجی با استان های اصفهان و فارس نیز چندان زیاد نیست و می توان با برنامه ریزی و اعمال سیاست های تشویقی و فعالیت در حوزه تبلیغات، رتبه استان را ارتقا داد.

بایرام زاده، توسعه صنعت هتل سازی و توجه به کیفیت بخشی به اماکن اقامتی آذربایجان شرقی را از اولویت های مهم و اصلی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان برشمرد و اضافه کرد: در این راستا فعالیت های مناسبی در حوزه سرمایه گذاری برای ساخت و تجهیز هتل و هتل آپارتمان و نیز استانداردسازی آنها در ۲ سال اخیر و با شیوع کرونا صورت گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر تعداد هتل های ۵ ستاره تاپ آذربایجان شرقی از استان های اصفهان و فارس بیشتر است.

بایرام زاده مجموع هتل و هتل آپارتمان های ستاره دار آذربایجان شرقی را ۷۳ باب اعلام کرد که به گفته وی از این تعداد پنج هتل پنج ستاره آماده ارایه خدمات به گردشگران خارجی و داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگری به مجموعه عوامل مختلف و همکاری و تعامل تمامی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی و رسانه ها وابسته است، اظهار داشت: باید توجه داشت که رونق اقتصادی ناشی از گسترش صنعت گردشگری تمامی بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دربر می گیرد و در این راستا باید برنامه های توسعه ای فرابخشی و فرادستگاهی تعریف، تدوین و اجرایی شود.

معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از رسانه های گروهی استان درخواست کرد تا با همکاری های صمیمانه با این مجموعه و نیز ارایه اخبار و گزارش های مختلف زمینه های لازم و کافی برای توسعه گردشگری استان و به خصوص جذب گردشگران خارجی را فراهم کنند.

منبع: ایرنا