به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عابدین خرّم در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه موضوع مواد مخدر شبکه‌ای از ترانزیت، دپو، توزیع و تقاضاست، گفت: برای مدیریت و کاهش عرضه و تقاضا باید از سازمان‌های مردم‌نهاد کمک بگیریم تا قبح این موضوع در جامعه نشکند.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: آموزش و پرورش، ائمه جمعه و افراد و گروه‌های مرجع نیز باید در کاهش عرضه و تقاضا به مسئولان این حوزه کمک کنند.

وی با تاکید بر کنترل مبادی ورودی و خروجی استان، گفت: باید با نصب دستگاه‌های ایکس‌ری در نقاط مرزی از ورود و خروج مواد مخدر جلوگیری کنیم.

استاندار آذربایجان  شرقی همچنین به اداره کل بهزیستی استان دستور داد مجوزهای لازم برای فعالیت مرکز ماده ۱۶ را ظرف یک هفته صادر کند.

وی با انتقاد از تأخیر در صدور مجوزهای قانونی از سوی برخی از دستگاه‌ها، گفت: مرکز ماده ۱۶ به همت شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی پابرجاست و تنها یکی دو دستگاه جور دستگاه‌های دیگر را می‌کشند.

خرّم با تاکید بر اینکه هیچ نهادی نباید از کمک به این مرکز دریغ کند، افزود: مرکز ماده ۱۶ زندان نیست، بلکه مرکز درمان، اصلاح و حرفه‌آموزی است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در این جلسه از کشف یک‌هزار و ۲۰۰ تن مواد مخدر در یک سال گذشته خبر داد و گفت: دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار عزم جدی برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر داشته است.

مسعود زاهدیان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در مسیر ترانزیت مواد مخدر است و این برای جامعه سالم مشکل ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های مختلفی را در حوزه‌ پیشگیری دنبال و از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها استفاده کنیم تا این وضعیت ضمن ظرفیت سازی، سامان‌دهی شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز از افزایش ۵۳ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: بیشترین فراوانی کشفیات مربوط به مواد مخدر سنتی است.

امیر رنجبر از شناسایی ۲۰۲ نقطه آلوده در استان خبر داد و افزود: با اجرای طرح سامان‌دهی و صیانت معتادان متجاهر اقدامات خوبی را در زمینه عرضه انجام داده‌ایم.

وی مشکل اصلی مرکز ماده ۱۶ تبریز را نبود پروانه بهره‌برداری اعلام و خاطرنشان کرد: به همین منظور این مرکز ردیف بودجه دولتی ندارد و لازم است تصمیماتی در این زمینه گرفته شود تا این مرکز با ظرفیت در نظر گرفته شده فعالیت کند.

در این جلسه از فعالان مبارزه با مواد مخدر استان با اهدای لوح سپاس از سوی استاندار آذربایجان شرقی قدردانی شد.