به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عابدین خرّم پس از بازدید از پایانه مرزی نوردوز، در نشستی با مسئولان مرتبط، گفت: وجود دستگاه‌های متعدد تصمیم‌گیر و عدم هماهنگی آنها در مرزها یک معضل اساسی است و لازم است معاونت امور اقتصادی استانداری پایش مستمری از وضعیت مرزها و پایانه‌های مرزی داشته باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر انسجام‌بخشی در امور، سامان‌دهی، جداسازی سوخت، روان‌سازی رفت‌وآمد و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در اولویت پایانه نوردوز است.

خرّم همچنین بر ایجاد پایگاه‌های سلامت و امداد در مرز نوردوز تأکید کرد و گفت: منافع باندهای قاچاق اجازه سامان‌دهی مرز نوردوز را نمی‌دهد و مسئولان باید در این زمینه مصمم و جدی باشند.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص ایجاد بازارچه مرزی در نوردوز، گفت: نیازهای فوری نوردوز، ایکس‌ری و سامان‌دهی فرآیندهای گمرکی و تسهیل رفت‌وآمدهاست و پس از مدتی که نیازهای اولیه تامین شد، می‌توان به فکر بازارچه هم بود.

وی افزود: تکلیف ضلع شرقی پایانه نوردوز باید مشخص شود و اگر بنا شد بازارچه راه‌اندازی کنیم، تکلیف زمین باید معین شود‌.

خرّم با تأکید بر راه‌اندازی انبارهای مجزا در جلفا و قاپان برای تسهیل در امر ترانزیت، گفت: در استان سیونیک هم به دنبال مذاکراتی هستیم تا فرصت‌های تبادل اقتصادی فراهم شود.

کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه با بیان اینکه ماهیت بازارچه مرزی، متفاوت از چند مغازه و فروشگاه است، گفت: اهداف و ابعاد مختلف بازارچه باید در نظر گرفته شده و در نقشه جامع پایانه درج شود.

علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نیز از اهتمام استاندار برای تسهیل تبادلات تجاری و سامان‌دهی پایانه‌های مرزی قدردانی کرد و گفت: ایجاد دالان‌های مجزا برای محموله‌های سوختی و شیمیایی در پایانه نوردوز ضروری است.

وی اظهار داشت: با اخذ نظر از دستگاه‌های تخصصی، طرح‌ و نقشه جامع پایانه در حال طراحی و تدوین است.

استاندار آذربایجان شرقی دیروز در سفر به شهرستان جلفا، از پایانه مرزی نوردوز بازدید و روند امور گمرکی و تردد خودروهای حمل‌ونقل عمومی از این پایانه را بررسی کرد.

وی همچنین در حاشیه این بازدید به جمع رانندگان رفت و با آنها درباره مشکلات رفت‌وآمد، هزینه‌ها، نرخ کرایه و قیمت سوخت به گفت‌وگو پرداخت.