به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، موسی خلیل اللهی روز سه شنبه در کارگاه آموزش و تشریح مدل تعالی دادگستری در حوزه توسعه حل اختلاف، گفت: شوراهای حل اختلاف با درایت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، ریاست وقت قوه قضاییه تشکیل و مبنای کار آن انجام امور مردم به دست مردم بود، اما به مرور زمان و با توجه به قوانین مربوط به صدور رأی این هدف تغییر یافت.

وی اظهار داشت: با ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضاییه و سپس مدیریت و هدایت مدبرانه آیت الله اژه ای ریاست قوه، شوراهای حل اختلاف به اصل و مبنای خود که همان ایجاد صلح و سازش و انجام امور به دست خود مردم بود، بازگشت و با تغییر رویه ها، سال به سال شاهد افزایش صلح و سازش در این شوراها هستیم.

خلیل اللهی، عملکرد شوراهای حل اختلاف در آذربایجان شرقی را مثبت و رو به رشد توصیف و اضافه کرد: اینک در سطح استان تعداد پرونده هایی که با صلح و سازش مختومه شده اند، از ۲۷ درصد در سال گذشته به ۳۸ درصد افزایش یافته است و این امر در شهرستان تبریز از درصد بسیار بالایی نیز برخوردار است.

به گفته وی تعداد پرونده های منجر به صلح و سازش در دادگستری تبریز بیش از ۵۰ درصد است.

خلیل اللهی با اشاره به اینکه حلاوتی که در پرونده های منجر به صلح و سازش وجود دارد، پرونده های منجر به صدور حکم وجود ندارد، از صلح، گذشت و سازش مردم و گذشتن طرفین دعوی در شهرستان تبریز از بعضی از حقوق خود قدردانی کرد.

وی فعالیت های مرکز توسعه حل اختلاف را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و با اشاره به برنامه های متعدد این مرکز، از تلاش های شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی که در اکثر موارد جزو استان های برتر در این حوزه می باشند، قدردانی کرد.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی، توانمندسازی و برنامه ریزی در مدل توسعه حل اختلاف را مورد تاکید قرار داد و گفت: توانمندسازی مدیران، اعضاء و کارکنان شوراهای حل اختلاف در کسب رضایت مندی و افزایش پرونده های صلح و سازش نسبت به کل پرونده های وارده باید در اولویت امور باشد.

منبع: ایرنا