به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری استان در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگاران از رتبه دوم آذربایجان شرقی در کشور در رفع تداخلات اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد کارها کمی سرعت گرفته و وضعیت اراضی باقی مانده در سطح استان آذربایجان شرقی تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه سند دار کردن اراضی کشاورزی تقاضا محور می‌باشد ادامه داد: قرار شد از طریق نظام صنفی کشاورزی فرهنگ سازی شود تا مردم و کشاورزان با مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک برای درخواست اسناد کشاورزی برای اراضی زراعی شأن ترغیب شوند.

در سطح استان ۳۰۹۰ پلاکات ثبتی وجود دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه با توجه بر اینکه در موضوع رفع تداخلات اراضی رتبه دوم کشوری به استان آذربایجان شرقی اختصاص دارد گفت: در سطح استان ۳۰۹۰ پلاکات ثبتی وجود دارد که حدود ۱۲۳۴ پلاک که دارای تداخل می‌باشد شناسایی شده است.

اکبر فتحی با بیان اینکه برای ۹۹۰ پلاک قرارداد رفع تداخل امضا شده است ادامه داد: آنچه که باقی مانده ۲۴۰ پلاک می‌باشد که ان شاء الله در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ کلیه پلاکات دارای تداخل، رفع تداخل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه تثبیت مالکیت و صدور سند نیز باید اقدامات موثرتری انجام شود و در یک بازه زمانی مشخص کلیه اراضی کشاورزی سنددارشوند ادامه داد: با توجه بر اینکه این امر تقاضامحور می‌باشد استفاده از ظرفیت تشکلهای مردم نهاد در ترویج این مهم ضرورت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تشکیل قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی در استان آذربایجان شرقی گفت: طبق تاکید رئیس جمهور بر سند دار کردن اراضی کشاورزی در تمامی استان‌ها، قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی، در استان آذربایجان شرقی نیز تشکیل شده است که هر هفته روزهای سه شنبه ساعت ۶:۳۰ صبح جلسات آن به صورت منظم برگزار می‌شود.

تا پایان دولت سند دار کردن اراضی کشاورزی به سرانجام می‌رسد

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم این است که تا پایان دولت موضوع سند دار کردن اراضی کشاورزی را در سطح کشور به سرانجام برساند افزود: استان آذربایجان شرقی در زمینه صدور اسناد برای اراضی کشاورزی جز استان‌های پیشتاز کشور بوده و در این خصوص استفاده از ظرفیت‌های نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی در صدور اسناد کشاورزی مورد توجه است که به همین منظور تفاهم نامه‌ای نیز با نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی منعقد شده است و با ایجاد فضای همکاری کار صدور اسناد تسریع می‌شود.

فتحی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و رسانه‌ای برای اطمینان بخشی به کشاورزان نیز برای اجرای سریع‌تر این طرح مورد نیاز است که در استان به این موضوع توجه شده است تصریح کرد: از آنجا که بیشتر دعاوی حقوقی کشاورزان نداشتن سند مالکیت است با صدور سند مالکیت اختلافات و مشکلات حقوقی کشاورزان نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع رفع تداخلات اراضی و همچنین اجرای کاداستر (حدنگاری اراضی) و به دنبال آن سنددار کردن اراضی کشاورزی جزو اقدامات اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی است که با توجه تشکیل قرارگاه جهادی ویژه این اقدامات در استان، با جدیت دنبال می‌شود ادامه داد: صدور سند برای زمین‌های کشاورزی، از تغییر کاربری خاک‌های حاصلخیز و مناسب برای کشاورزی جلوگیری می‌کند.

منبع: مهر