به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، خیرالله خادمی در بازدید از محورهای استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در استان آذربایجان‌شرقی حدود ۴۳۰ کیلومتر برنامه آزادراهی وجود دارد همچنین نزدیک به ۶۷۰ کیلومتر در برنامه بزرگراهی عملیات اجرایی باید انجام شود.

 وی با اشاره به اجرای چهار  آزادراه در سراسر استان آذربایجان‌شرقی گفت: این تعداد بیشترین تعداد آزادراه در یک استان است.

خادمی در بازدید از پروژه ریلی آذربایجان‌شرقی گفت: مهم‌ترین پروژه ریلی استان آذربایجان‌شرقی به نام راه‌آهن میانه – تبریز حدفاصل بستان‌آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی آخرین مراحل اجرایی را طی می‌کند که نسبت به راه‌آهن فعلی یک مسیر میانبر است و در حدود ۱۱۵ کیلومتر طول مسیر را کوتاه می‌کند و زمان سفر را در بخش ریلی ۴ تا ۵ ساعت در بخش ریلی به سمت تهران کوتاه خواهد کرد. طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در چند ماه آینده به عنوان اولین پروژه ریلی دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه متذکر شد: برای این پروژه عظیم قریب به ۱۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است و ارزش به روز پروژه ۴۵۰۰ میلیارد تومان است. برای تکمیل عملیات در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش روسازی و نصب سیستم‌های ارتباطی همچنین تکمیل ایستگاه خاوران در تبریز  اعتبار نیاز است که امیدواریم در چند ماه آینده با تامین مالی ۵۰۰ میلیاردی این مسیر ریلی را آماده بهره‌برداری کنیم.

خادمی، ابراز امیدواری کرد در سفر هیأت دولت به استان آذربایجان‌شرقی تامین مالی این پروژه انجام شود و مراحل نهایی و اتمام پروژه صورت گیرد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی برای استان آذربایجان‌شرقی افزود: این پروژه ریلی یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است که زیرسازی آن به صورت دوخطه از میانه به تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر انجام شده است و روسازی آن هم به صورت یک خطه برای بهره‌برداری سریع‌تر درحال اتمام است که امیدواریم هرچه سریع‌تر  تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

گزارش حاکی است، راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می‌رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

میان‌‌بری که در پروژه راه‌آهن تبریز-میانه ایجاد شده، نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر از مسیر تبریز- تهران کمتر کرده و زمان سفر از تبریز به تهران را نیز حدود ۴ تا ۵ ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر ریلی جدید میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر آذرماه سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریل‌گذاری در حدفاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن بازدید آزادراه کنارگذر تبریز یا همان قطعه ششم آزادراه تبریز به ارومیه یادآور شد: این کنارگذر تاکنون پیشرفت ۱۵ درصدی داشته است و تصمیمات برای تسهیل در اجرای این پروژه به عمل آمده است.

خادمی در مورد پروژه آزادراه تبریز به مرند نیز گفت: این پروژه با روند خوبی در حال انجام است و  عملیات اجرایی آزادراه مراغه به هشترود نیز به عنوان یکی از پروژه های آزادراهی با روند خوبی در حال اجراست و امیدواریم دو پروژه طی امسال و سال آینده به بهره‌،برداری برسد و در سال ۱۴۰۱ بخش عمده پروژه مراغه به هشترود و سال ۱۴۰۲ پروژه آزادراه تبریز به مرند آماده بهره‌برداری شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های بزرگراهی تصریح کرد: در بخش پروژه‌های بزرگراهی۶۷۰ کیلومتر در دستور کار بوده است که ۲۳۰ کیلومتر در حال عملیات اجرایی است و  امیدواریم با تامین مالی این پروژه از سوی هیأت دولت در ظرف ۴ سال آینده ۲۳۰ کیلومتر  این پروژه به عنوان باند دوم تحویل داده شود.

منبع: فارس