به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز شنبه در گفت‌ و گویی اظهار کرد: از فردا ( یکشنبه) با عبور این سامانه بارشی از جو استان از ناپایداری جوی کاسته و تا روز چهارشنبه این هفته جوی نسبتا پایدار در استان حاکم می شود و دمای هوا به صورت نسبی افزایش می یابد.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: از روز چهارشنبه سامانه‌ بارشی دیگری وارد استان شده و موجب ناپایداری و بارش پراکنده به‌ صورت رگبار، غرش آذرخش و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید می شود.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای یک درجه سانتی گراد زیر صفر و جلفا با دمای ۲۱ درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند.

وی یادآوری کرد: در این مدت دمای تبریز در گرمترین زمان به ۱۸ درجه سانتی گراد و در خنک ترین زمان به هفت درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا