به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عابدین خرّم در دیدار با سفیر جمهوری کوبا در کشورمان، اظهار داشت: منافع ایران و کوبا در ابعاد مختلف بین‌المللی به یکدیگر گره خورده و همراهی و همکاری دو کشور در مجامع بین‌المللی و در مقابل تحریم‌های آمریکا کاملا ملموس است.

وی با تأکید بر اینکه همکاری دو کشور باید روزبه‌روز تقویت شود، افزود: همکاری ایران و کوبا در بحران کرونا، دستاوردهای جهانی داشت و موجب شد توانمندی دانشمندان دو کشور در حوزه دارویی برای دنیا آشکار شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به برخی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی استان بسیار مهمی است که در داخل و خارج از کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در برخی از صنایع مانند تراکتورسازی، قطعه‌سازی و محصولات غذایی، تولیدات این استان منحصر به فرد است.

وی با اشاره به وجود منطقه آزاد ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان و زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌ونقل در استان، گفت: آذربایجان شرقی از نظر فرهنگی و گردشگری هم ظرفیت‌های فراوانی دارد و یکی از توانمندترین استان‌های کشور از نظر علمی و دانشگاهی است.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان از شخصیت‌های مبارزی مانند فیدل کاسترو در کوبا و شهید حاج قاسم سلیمانی در ایران یاد کرد و گفت: تجربه دو ملت ایران و کوبا نشان داده است که هرچه در برابر تحریم‌ها و زیاده‌خواهی‌ها مقاوم‌تر باشیم، دستاوردهای بزرگتری خواهیم داشت و امروز اراده این دو کشور برای تسلیم نشدن در برابر استکبار جهانی به الگویی در سطح دنیا تبدیل شده است.

سفیر جمهوری کوبا در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز و تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: این اولین سفر من به عنوان سفیر در ایران است و برای همکاری جدی و ایجاد روابط تجاری به تبریز آمده‌ام.

آلبرتو گونزالس کاسالس که به همراه نمایندگان چند شرکت کوبایی به تبریز سفر کرده است، با اشاره به دیدار خود با دکتر رئیسی، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور تأکید داشتند که روابط تجاری ما باید همپای روابط سیاسی پیش برود و بهترین راه شکست تحریم‌ها علیه دو کشور، اتحاد و همکاری است.

وی تأکید کرد: کوبا، ایران را به خاطر حس برادری و ظرفیت‌هایی که بین دو کشور هست، به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کرده و امیدواریم با کمک وزارت امور خارجه بتوانیم همکاری‌های خوبی را در حوزه‌های مختلف شکل دهیم.

سفیر کوبا با اشاره به اینکه اقتصاد کوبا در سال‌های اخیر تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی، بحران کرونا و تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته است، افزود: ما در بخش‌های مختلف تولیدی نیازمند مواد اولیه هستیم و علاقه‌مندیم در زمینه تأمین این مواد از توانمندی‌های استان آذربایجان شرقی استفاده کنیم.

کاسالس با اشاره به تولید مشترک واکسن کرونا توسط ایران و کوبا، گفت: خوشبختانه با ساخت واکسن‌های اختصاصی توسط ایران و کوبا، بیماری کرونا در دو کشور تا حد زیادی کنترل شده و می‌توانیم همکاری مشترک در ساخت واکسن را به سایر حوزه‌های دارویی نیز گسترش دهیم.

وی همچنین از اهتمام جدی خود برای ایجاد خط پروازی ایران- کوبا و تسهیل تردد اتباع ایرانی به کوبا خبر داد و گفت: برپایی نمایشگاه اختصاصی محصولات ایرانی و جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان در پروژه‌های مشترک از برنامه‌های جدی من در سفارت خواهد بود.