اجتماعی » اخبار منطقه ارسباران
کد خبر : 60517
یکشنبه - 11 اردیبهشت 1401 - 20:10
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان ‌شرقی:

جنگل‌ های ارسباران سالانه در معرض تهدیدهای مختلف است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که جنگل‌های ارسباران درمعرض تهدیدهای مختلف است، افزود: علاوه بر نگرانی از آتش‌سوزی، احتمال گسترش آفت دم قهوه ای نیز وجود دارد.

جنگل‌ های ارسباران سالانه در معرض تهدیدهای مختلف است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، شهنام اشتری عصر امروز یک شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان‌های منطقه ارسباران با محوریت اطفای حریق جنگل‌های ارسباران با تبریک هفته‌ی زمین پاک اظهار داشت: فرهنگ مصونیت جنگل‌های ارسباران از زباله و پسماندهای خانگی و صنعتی را بایستی در جامعه‌مان ترویج و شعار هفته‌ی زمین پاک را در بهشت گمشده آذربایجان عملی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که جنگل‌های ارسباران سالانه در معرض تهدیدهای مختلف است، افزود: هر سال علاوه بر نگرانی از آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران، درصدد مقابله با آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای نیز هستیم به‌طوری‌که سال گذشته شیوع آفت موجب شد تا شورای مدیریت بحران تشکیل و اقدامات لازم انجام شود.

وی، آتش‌سوزی عمدی یا سهوی را از دیگر تهدیدهای مؤثر تخریب جنگل‌های ارسباران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه جنگل‌های ارسباران زیستگاه محیط زیست و سرمایه‌ی مادی و طبیعی استان است و تشدید روند خشک‌سالی در کنار سایر تهدیدها امکان احیای مجدد جنگل‌های ارسباران به آسانی امکان‌پذیر نیست، با اینکه نمی‌توانیم هر متر از جنگل‌های ارسباران که تخریب شده را احیا کنیم باید حداقل وضعیت موجود را حفظ نمائیم.

لزوم پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران

اشتری بر لزوم پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران و ارائه آموزش‌های همگانی برای حفاظت از محیط زیست قره‌داغ تأکید کرد و یادآور شد: در کنار آموزش و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و تخریب جنگل‌های ارسباران؛ بایستی درصدد تقویت زیرساخت‌های لازم که گام مهمی در مدیریت بحران است نیز باشیم چراکه تأمین تجهیزات اطفای حریق در منطقه‌ی ارسباران می‌تواند با اقدام به موقع نیروها منجر به حداقل رساندن تخریب‌های ناشی از آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با ذکر این‌که مرکز اطفای حریق جنگل‌های ارسباران راه‌اندازی شده است، گفت: پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران علی‌رغم کمبود تجهیزات، آمادگی برای اطفای حریق را دارد و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانیم از آتش‌سوزی‌های احتمالی در جنگل‌های ارسباران پیشگیری کنیم. همچنین لازم است تا پایش‌های سنتی را در منطقه‌ی قره‌داغ به پایش‌های هوشمند ارتقا دهیم در این زمینه اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با همکاری دانشگاه تبریز مطالعاتی انجام می‌دهد که در صورت نتایج مثبت گزارش آن را ارائه خواهیم داد.

منبع: مهر