اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 60686
شنبه - 17 اردیبهشت 1401 - 18:19
رییس گروه پیش ‌بینی اداره کل هواشناسی استان:

تداوم بارش در آذربایجان ‌شرقی موجب سیلابی شدن رودخانه ها می ‌شود

رییس گروه پیش ‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با تداوم فعالیت سامانه بارشی به طور متناوب تا پنج روز آینده، رودخانه‌های استان سیلابی می‌شود.

تداوم بارش در آذربایجان ‌شرقی موجب سیلابی شدن رودخانه ها می ‌شود

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز شنبه در گفت و گویی بیان کرد: بررسی نقشه های هواشناسی نشاندهنده جوی ناپایدار در پنج روز آینده در سطح استان بوده و فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید، خیزش گرد و خاک، بارش باران به صورت رگبار و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود.
وی با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان را دربر می گیرد، اظهار داشت: فعالیت این سامانه همچنین موجب آبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد جاده ای، برخورد آذرخش و آسیب به محصولات کشاورزی می شود.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال فعالیت این سامانه، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، تابلوهای تبلیغاتی، خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین توصیه می شود اقدامات لازم برای محکم کردن سازه های سبک و تابلوهای تبلیغاتی انجام و در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال احتیاط شود.
امیدفر، همچنین خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در بستر و یا حاشیه مسیل ها و رودخانه ها، لغو عملیات کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده های استان و پاکسازی دهانه پلها و آبروها شد.
وی از کشاورزان استان نیز خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی در مورد رگبار باران، غرش و برخورد آذرخش و بارش تگرگ توجه کنند.
امیدفر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارندگی با ۴.۲ میلی متر از مرند و کمترین میزان با یک دهم میلی متر از مراغه، بستان آباد و عجبشیر گزارش شده است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا