اخبار استان آذربایجان شرقی » سلامت
کد خبر : 60920
پنجشنبه - 22 اردیبهشت 1401 - 12:37
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

بیماری سرخک در آذربایجان شرقی دیده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تاکنون نمونه‌ای از بیماری سرخک در آذربایجان شرقی دیده نشده است.

بیماری سرخک در آذربایجان شرقی دیده نشده است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسین حقائی در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما انتشار بیماری سرخک به خصوص در مناطق شرق کشور است و البته تاکنون نمونه‌ای از این بیماری در استان ما علت تکمیل واکسیناسیون و رعایت بهداشت از سوی مردم دیده نشده است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی از شهروندان می خواهیم تا در صورت مشاهده هرگونه علائمی از بیماری سرخک به نزدیکترین مرکز بهداشت و درمان شهر خود مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص وضعیت چاقی کودکان و نوجوانان استان نیز گفت: وضعیت چاقی کودکان استان ما در مقایسه با میانگین کشوری بالا و دوره اپیدمی کرونا نیز این وضعیت را تشدید کرده است.

دکتر حقائی افزود: هفت درصد نوجوانان شش تا ۱۷ سال استان مبتلا به چاقی و ۱۴ درصد نیز مبتلا به اضافه وزنی و در مجموعه ۲۲.۱ درصد نوجوانان استان چاقی و اضافه وزن دارند.

وی در تشریح آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵ مورد بستری جدید در استان به ثبت رسیده و مجموع بستری‌های کرونایی در استان ۱۳۵ بیمار است که ۴۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان در پنج روز گذشته برابر صفر است اما این وضعیت نشان از اتمام بیماری نیست.
دکتر حقائی اضافه کرد: تاکنون ۹۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان، دُز اول و ۸۹ درصد دُز دوم و ۴۸ درصد دُز سوم را دریافت کرده‌اند که ما در تزریق دُز اول و دوم رتبه سوم کشوری و دُز سوم رتبه دوم کشوری را داریم.

وی در خصوص توزیع مجدد شیر در مدارس افزود: گروه بهداشت مدارس و واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت پیگیر موضوع توزیع شیر در مدارس است و با مسئولان آموزش و پرورش جلساتی را برگزار کردیم، اما تاکنون نتوانستیم به تعامل برسیم. آموزش و پرورش باید امکانات این طرح را فراهم کند که متاسفانه پیگیری‌های ما در این خصوص تاکنون نتیجه نداشته است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به پایش سالانه مردم در حوزه دیابت، بیماری‌های قلب و عروق، سیگار و سه نوع سرطان شایع گفت: وضعیت سرطان در جامعه ما طی سال‌های اخیر افزایش چندانی نداشته، اما پیش بینی می‌شود که با توجه به استفاده بیشتر از سموم، مصرف سیگار، چاقی و کم تحرکی و سایر روش‌های غلط زندگی، تعداد بیماران سرطانی در سال‌های آتی افزایش یابد.

دکتر جبرئیل شعرباف با بیان اینکه با پیشرفت فن آوری دیگر نمی‌توان سرطان را بیماری لاعلاج عنوان کرد افزود: بیماران مبتلا به انوع مختلف سرطان اگر به موقع به بیمارستان و پزشک مراجعه کنند، بیماری آن‌ها قابل درمان خواهد بود.

امسال هفته سلامت از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت با شعار «سلامت ما سلامت سیاره ما» برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما