به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، خدایار کریم نژاد با بیان این مطلب گفت: اجرای طرح ۴۰ هزارتنی تولید کنسانتره نفلین سینیت کلیبر که با هد‌ایت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران توسط بخش خصوصی به مورد اجرا درامده، با هدف رقابت در بازارهای جهانی دنبال می شود.

وی تصریح کرد: این طرح در چارچوب توسعه منطقه کلیبر ( آذربایجان شرقی ) به منظور اشتغال زایی بیشتر و تولید با کیفیت بالاست و به روش ” تر” عملیاتی شده و اکنون در حال انجام تست های راه اندازی است.

کریم نژاد اظهار داشت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ( ایمپاسکو) در چارچوب سیاست دولت ، مبنی بر توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و افزایش اشتغال زایی نسبت به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی به منظور استخراج و فروش معادن و راهبری مجتمع های تابعه خود اقدام کرده است.

به گفته وی ، ایمپاسکو در این روش علاوه بر صیانت از منافع دولت به روش حفظ مالکیت واحد های معدنی، موجب می شود وضعیت اقتصادی مجتمع ها بهبود یافته و فعالیت های توسعه ای و افزایش تولید توسط بخش خصوصی منجر به اشتغال زایی بیشتر و جذب نیروی انسانی جدید می شود.

معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکوخاطرنشان کرد: مجتمع نفلین سینیت کلیبر در چارچوب راهبری ایمپاسکو سال ۱۳۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد و تعداد نیروی انسانی مجتمع در زمان واگذاری ۴۶ نفر بوده که برای سرمایه گذاری به عمل آمده توسط راهبر سال ۱۴۰۰ به ۹۰ نفر افزایش یافت.

وی در ادامه افزود: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بخش دولتی منع سرمایه گذاری داشت و با برنامه واگذاری دو هدف را دنبال می کرد ، یکی رعایت قانون و دیگر بستر سازی برای مشارکت بخش خصوصی بود.

آمارهای اعلامی حاکی است، میزان تولید کنسانتره نفلین سینیت در سال گذشته به رقم حدود ۷۸۰۰ تن رسید و میزان محصول فروخته شده حدود ۷۴۰۰ تن بود.

کریم نژاد یاداور شد: کیفیت بالای محصول تولیدی در قالب طرح ۴۰ هزارتنی ، کاهش باطله را به دنبال دارد و بالا بودن بازدهی تولید، سبب کاهش گردوغبار ناشی از فرآوری می شود و این امر از مزایای طرح محسوب می شود که جذب بیشتر مشتریان داخلی و خارجی را هم بدنبال خواهد داشت.

وی افزود: راهبر مجتمع با انجام برخی اصلاحات در خطوط قدیم توانسته دانه بندی و کیفیت محصول تولیدی را برابر با انتظارات بازار هدف ، ارتقا بخشد.

گفتنی است مجتمع نفلین سینیت کلیبر در استان آذربایجان شرقی در کیلومتر ۲۰ جاده کلیبر به اهر واقع شده است.

منبع: دنیای معدن