به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستور کار قرار گرفت و با ۱۵۰ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

نباید بازار اجاره بهای مسکن رها باشد

علی خضریان به عنوان نماینده متقاضی این طرح، گفت: موضوع اجاره‌بهای املاک مسکونی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در این روزها است.

وی بیان کرد: موجران از طریق دریافت اجاره بهای املاک کسب درآمد می‌کنند و این تلاطم‌های اقتصادی شامل حال آن‌ها نیز می‌شود و بنابراین نمی‌توان مانعی ایجاد کرد برای اینکه آن‌ها نیز طبق نرخ تورم به رشد منطقی اجاره بها نپردازند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نباید نسبت به افزایش نابرابر، نامتعارف و بدون استدلال درست افزایش اجاره‌بها سکوت کنیم. نرخ‌گذاری اجاره بهای مسکن نباید رها باشد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی به تصویب نرسد، ممکن است در تابستان ۱۴۰۱ بخش عمده‌ای از مستأجران امکان تمدید قرارداد را پیدا نکنند و مجبور شوند از شهر به حاشیه‌های شهرها و از حاشیه شهرها به مناطق دورتر کوچ کنند. مجلس به دنبال این است که با کنترل بازار اجاره‌ها، بخش عمده‌ای از سبد معیشتی مردم را به نفع اقشار مستضعف و برخلاف منافع همیشگی دلالان تأمین کند.

مجلس باید اجاره‌بها را ضابطه‌مند کند

محمدحسین فرهنگی در موافقت با دو فوریت این طرح، گفت: با تصویب و نهایی شدن این طرح برای مالکانی که املاک خود را به صورت منصفانه قیمت گذاری و اجاره می‌دهند، مشوق‌هایی داده می‌شود.

وی بیان کرد: همان طور که در قانون بودجه برای افزایش حقوق‌های حقوق بگیران ضابطه وجود دارد و براساس اصولی این کار انجام می‌شود، مجلس باید اجاره بها را هم ضابطه مند کند و برای مالکان منصف مشوق‌هایی داشته باشد و در مقابل برای کسانی که می‌خواهند اجاره بهای بالا دریافت کنند، مالیات مضاعف وضع کند.

افزایش حاشیه‌نشینی به دلیل گرانی اجاره بها

اقبال شاکری نیز در موافقت با دو فوریت طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، اظهار داشت: اجاره بهای مسکن موضوعی است که بسیاری از اقشار را درگیر خود کرده و موجب حاشیه‌نشینی خانواده‌های زیادی شده است.

وی تصریح کرد: افزایش اجاره بها میلیون‌ها خانواده را درگیر کرده و ما خانواده‌هایی را داریم که بعد از اجاره مسکن پولی برای ادامه زندگی ندارند. این طرح پیش بینی کرده کسانی که در سامانه اجاره بها را ثبت کنند، از مزایای تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند و مالکانی که خارج از اصول افزایش اجاره داشته باشند، مستوجب مجازات خواهند بود

منبع: مهر