به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یونس طاهری با اعلام این خبر گفت: همه دستگاه‌های استان به نوعی در امر اشتغال دخیل هستند که در سال ۱۴۰۰ برای بیش از ۱۶ هزار نفر در استان شغل ایجاد کردیم و در سال ۱۴۰۱ نیز برای ۴۵ هزار و ۷۹۴ تعهد ایجاد شغل داده شده است.
وی  با اشاره به تعریف کارآفرینی اظهار کرد: کارآفرینی تفاوت زیادی با اشتغال دارد و به این معنا است که فردی ایده‌ی جدیدی داشته باشد و با نوآوری و ابتکار منجر به ارزش افزوده یا خلق ارزش جدیدی در اقتصاد یا اجتماع شود و به هر فردی که این اقدامات را انجام دهد، کارآفرین می‌گویند.

وی ادامه داد: کارفرما فردی است که صاحب سرمایه است و کارگر نیز فرد مقابل او است که کارفرما، کارگر و حتی نیروی کار هم می‌توانند کارآفرین باشند.
وی درباره اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: کانون کارآفرینی استان را تشکیل داده‌ایم و ۱۲ نفر عضو هیأت امنای آن هستند که شش نفر آنها از دستگاه‌های دولتی و شش نفر دیگر از دستگاه‌های خصوصی هستند و استاندار آذربایجان شرقی نیز رئیس هیأت امنای کانون است.
طاهری خاطرنشان کرد: این کانون وظیفه دارد، طبق شعار سال کمیته مربوطه را در بخش‌های مختلف تشکیل دهد و مشکلات و مسائل را آسیب شناسی و عارضه یابی کرده و راهکارها را مشخص کند.
وی گفت: ما همه ساله تلاش می‌کنیم، کارآفرین‌هایی را که در شرکت و مجموعه‌ی کاری خود اقدامات و ابداعاتی داشته باشند و سبب افزایش اشتغال، سودآوری و خلق ارزش جدیدی شوند را به‌عنوان کارآفرینان برتر انتخاب کنیم.
وی یادآور شد: حمایت و پشتیبانی از کارآفرینان و معرفی آنها به‌عنوان الگویی برای جامعه از وظایف اصلی ما است همچنین مراکز کارآفرینی داریم که به متقاضیان مشاوره می‌دهند.
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی همچنین اظهار کرد: طبق فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب امسال، سال تولید دانش بنیان و اشتغال‌ آفرین است؛ بنابراین از طرح‌ها و ایده‌های جدید، حمایت و پشتیبانی کرده تا آنها را تجاری سازی کنیم و با هم افزایی کلیه‌ی دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها در افزایش امر کارآفرینی در استان و فرهنگ سازی موثر باشیم.
وی اضافه کرد: اخیراً هم اقدام به تاسیس هیأت اندیشه ورزی کارآفرینی کرده‌ایم که ریاست آن را استاندار آذربایجان شرقی بر عهده داشته و دبیرخانه آن نیز در اداره کل کار و رفاه اجتماعی است و اعضای آن از کارآفرینان برتر خواهند بود.
وی در ادامه بیان کرد: اشتغال نیز مقوله‌ی بسیار مهمی است و اهمیت بالایی دارد، طبق اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور، اشتغال به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم‌بندی می‌شود.
طاهری تاکید کرد: در زمینه‌ اشتغال، راهکارها و زیرساخت‌های لازم را آماده کرده‌ایم و کارگروه‌ و کمیته‌ی هماهنگی اشتغال را هم ایجاد کرده‌ایم که اعضای آن از دستگاه‌هایی هستند که مستقیماً در امر اشتغال نقش داشته و در مشاوره دهی به افراد نیز کمک می‌کنند.
وی متذکر شد: مراکز کاریابی در استان داریم که فرصت‌های شغلی را شناسایی کرده و نیروی کار هم با مراجعه به آنها براساس تجربه و رشته‌ی تحصیلی خود کار پیدا می‌کنند البته کاریابی‌های مجازی نیز وجود دارد.

منبع: ایلنا