به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عباس حسامی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ همکاران این شرکت موفق شدند ۳۵۹۵ دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز را در قالب ۲۹۴ فقره انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی کرده و از تلفات ۷۱۹۰ کیلووات جلوگیری کنند.

حسامی افزود: در سال ۹۹ نیز با تلاش همکاران ۳۱۶۳ دستگاه  استخراج رمز ارز غیر مجاز در قالب ۱۴۴ فقره انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی و از تلفات ۶۳۲۶ کیلووات جلوگیری شد.

وی گفت: سال ۹۸ تعداد ۳۱۲۴ دستگاه با تلاش همکاران در قالب ۱۰۲ فقره انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی و از تلفات ۶۲۴۸ کیلووات جلوگیری شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز از شناسایی ۹۹۳۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۰ در شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و اسکو خبر داد.
حسامی با اشاره به اینکه دستگاه‌های استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال یکی از مهمترین عوامل افزایش مصرف غیرمجاز برق هستند، خاطرنشان کرد: تلاش برای شناسایی و کشف دستگاه‌های استخراج رمز ارز غیر مجاز در حوزه‌ی بهره‌برداری برق تبریز به طور جدی ادامه دارد، چرا که این متخلفان موجب تضییع حقوق مشترکان و شهروندان می‌شوند.
وی، برگزاری چندین مورد اقدام فراگیر با هدف ردیابی و کشف ماینرهای غیرمجاز، تشکیل گروه‌های ویژه برای بررسی میدانی و شناسایی محل‌های نصب ماینر، هماهنگی با مراجع قضایی و اخذ مجوز جهت ورود به مراکز استقرار ماینر، تقویت اکیپ برق‌های غیر مجاز (از طریق شناسایی پیمانکار) و آموزش و ایجاد حساسیت در همکاران بهره‌برداری و ماموران قرائت مصارف سنگین امورها جهت شناسایی و مستندسازی مراکز استقرار ماینر را از اقدامات شرکت توزیع نیروی برق تبریز در زمینه‌ی شناسایی و برخورد با مراکز تولید ارز دیجیتال دانست.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به اینکه دستگاه‌های ماینر مورد استفاده در ایران بیشتر دست دوم یا ماینرهای نسل اولی و ابتدایی هستند که مصرف برق آن‌ها دو برابر ماینرهای جدید است، گفت: میزان مصرف دستگاه‌های جدید حدود ۱.۲ کیلووات ساعت و میزان مصرف دستگاه‌های قدیمی حدود ۲.۴ کیلووات ساعت است. به عبارت دیگر دستگاه‌های استخراج رمز ارز غیر مجاز مورد استفاده در ایران ماهانه در حدود ۸۶۴ کیلووات ساعت بیشتر برق مصرف می‌کنند.
وی ادامه داد: تقریباً هر دستگاه حدود ۱.۵ کیلووات برق مصرف می‌کند و جریان مصرفی هر کدام به صورت تقریبی بین شش تا هفت آمپر است و با توجه به کنتورهای خانگی که چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ آمپر و تکفاز است به صورت پیش‌فرض دو تا چهار دستگاه می‌تواند کل توان یک واحد مسکونی را بگیرد و دیگر اجازه به روشن شدن سایر دستگاه‌های موجود در منزل ندهد.
حسامی تاکید کرد: در صورت استفاده‌ غیرمجاز مشترکان از انرژی برق جهت استخراج رمز ارز مطابق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب مصوبه‌ی سال ۱۳۹۶ رفتار خواهد شد و متقاضیان استفاده از دستگاه استخراج رمز ارز باید به صورت قانونی درخواست دهند.

منبع: ایلنا