به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، غلامعلی ملامهدی با بیان اینکه هم اکنون ۷۸ هزار و ۲۰۰ خانواده در استان تحت پوشش این کمیته هستند، گفت: از این تعداد ۷۱ هزار و ۲۰۰ خانواده مددجوی دایم و ۶ هزار خانواده مددجوی غیردایم هستند که از خدمات مختلف این کمیته از جمله کمک هزینه مسکن، جهیزیه، وام ازدواج و کمک هزینه دانشجویی بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته برای ۱۴۸ هزار مددجوی دایم استان حدود ۴۳۰ میلیارد تومان مستمری و کمک هزینه ماهانه پرداخت شده است، اظهار داشت: این کمیته در سال گذشته در راستای توانمندسازی خانواده ها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی اختصاص یافته بود که از این میزان حدود ۵۱۰ میلیارد تومان معادل ۸۵ درصد تسهیلات به مددجویان اعطا شده است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: در این مدت از مجموع مشارکت های مردمی این استان ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون از صندوق های صدقات، ۱۴۰ میلیارد تومان از طرح اکرام و ۱۸۱ میلیارد تومان از ۲۸۶ مرکز نیکوکاری استان جمع آوری شده است.

ملامهدی، ادامه داد: در اجرای توانمندسازی خانواده ها از سوی این کمیته برای ۱۹ هزار و ۳۰۰ مددجو فرصت شغلی ایجاد شده است در حالی که سهمیه این کمیته در سال گذشته ایجاد فرصت شغلی برای ۱۵ هزار و ۷۰۰ مددجو بود.

وی یادآوری کرد: این نهاد در کنار بنیاد مسکن و راه و شهرسازی که متولی مسکن در کشور هستند، وظیفه احداث و بازسازی مسکن مددجویان و محرومان را بر عهده دارد و در این راستا در سال گذشته اقدام به ساخت یکهزار و ۳۸۲ مسکن در استان کرد و از این تعداد یک هزار و ۴۴ مسکن را به مددجویان تحویل داد.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مسکن از مهمترین دغذغه های مددجویان است، گفت: تامین مسکن مددجویان و نیازمندان علاوه بر رفع دغدغه های آنان موجب ثبات و ارتقای عزت خانواده های مددجویان می شود.

ملامهدی، افزود: هم اکنون ۲۰ هزار و ۲۰۰ دانش آموز مددجوی دایمی در مقاطع مختلف در استان مشغول تحصیل هستند و این کمیته برای آنان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می کند که از این تعداد ۸۴۰ نفر در سال گذشته در آزمون سراسری دانشگاه ها شرکت کرده بودند و ۲۷۴ نفر از آن ها در این آزمون قبول شدند.

وی با بیان اینکه نفر پنجم آزمون تحصیلات تکمیلی در رشته ریاضی از این استان و مددجوی کمیته امداد است، اظهار داشت: موفقیت مددجویان در عرصه های مختلف مدیون نظام جمهوری اسلامی، کمک های مختلف خیران و همت و تلاش خود آنان به دست آمده است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی ارایه برنامه آموزشی رایگان به هفت هزار و ۸۰۰ نفر بازمانده از ازدواج، ارایه مشاوره به خانواده ها و مددجویان بازمانده، در حین و بعد از ازدواج، آموزش خانواده و برگزاری اردو برای خانواده های مددجویان را از جمله برنامه های کمیته امداد استان اعلام کرد.

ملامهدی، با بیان اینکه در برخی محافل گفته می شود که از محل درآمدهای کمیته امداد برای مردم لبنان و فلسطین کمک می شود، ادامه داد: کل کمک های خیران و مشارکت های مردمی در بین نیازمندان و مددجویان این استان توزیع می شود و محل هزینه این کمک ها کاملا مشخص و معین است و در طول حدود ۲۲ تا ۲۴ سال خدمت و صاحب امضا بودن در این نهاد، چکی در وجه استان همجوار امضا نکرده ام چه برسد به اینکه خارج کشور باشد.

وی اظهار داشت: فقط درآمدهای جمع آوری شده از صندوق های مختص برای کمک به مردم لبنان یا فلسطین که در مناسبت های مختلف مانند راهپیمایی روز قدس مشخص می شود، به مردم این کشورها تعلق می گیرد.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون حدود ۷۳۸ پرسنل در کمیته امداد استان مشغول فعالیت هستند و آن ها نیز هیچ گونه منفعتی از محل درآمدها و مشارکت های مردمی این نهاد نمی برند.

ملامهدی، افزود: پذیرش و کمک به افراد نیازمندی که وضعیت آن ها حداقل ۵۰ درصد با شرایط این کمیته منطبق باشد، اعطای حدود یک هزار میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی برای توانمند سازی مددجویان و افراد نیازمند فاقد شغلی که تحت پوشش این کمیته نیستند از طریق بانک های عامل، ایجاد فرصت شغلی و کاریابی برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از فرزندان مددجویان، ارایه آموزش برای هفت هزار و ۲۰۰ مددجو و اعزام سه تا چهار هزار مددجو به مشهد مقدس از برنامه های امسال این نهاد است.

وی یادآوری کرد: احداث یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکن و ۲ هزار فضای جانبی، تعمیرات سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مددجویان، جذب حامیان و رساندن کف درآمدی و مستمری ایتام به حداقل یک میلیون تومان، تلاش برای رساندن کف دریافتی و مستمری مددجویان در طرح محسنین به مبلغ ۷۵۰ هزار تومان و جمع آوری ۴۰ میلیارد تومان از صندوق صدقات از دیگر برنامه های امسال کمیته امداد در استان است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون ۲۳ هزار حامی در سطح استان وجود دارد، گفت: ایتام و مددجویان تحت پوشش طرح محسنین در این استان ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر هستند.

ملامهدی، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان سال گذشته ۹۲ هزار بسته معیشتی و ۳۷۰ هزار پرس غذا از سوی این کمیته بین نیازمندان و مددجویان توزیع شده بود که این تعداد در ماه مبارک رمضان امسال به ۱۱۳ هزار بسته معیشتی و ۴۷۰ هزار پرس غذا رسیده است.

منبع: ایرنا