اخبار استان آذربایجان شرقی » علمی
کد خبر : 61735
سه شنبه - 10 خرداد 1401 - 20:50
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:

توزیع نامتوازن شرکت کنندگان در آزمون ورودی دانشگاهها

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در آزمون‌های ورودی دانشگاهها در تمام مقاطع تحصیلی، شاهد توزیع نامتوازن شرکت کنندگان هستیم.

توزیع نامتوازن شرکت کنندگان در آزمون ورودی دانشگاهها

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عبدالرسول پورعباس در جمع روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در دانشگاه تبریز گفت: در حال حاضر بیشترین متقاضی در دوره ارشد و دکترا در گروه علوم انسانی و کمترین شرکت کننده در گروه ریاضی و فنی داریم که نشان میدهد توزیع نامتوازن است و هدایت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نیاز به اصلاح دارد.

وی با تأکید بر اینکه هدایت تحصیلی در آموزش عالی هوشمندانه نیست، تصریح کرد: ظرفیت رشد در علوم انسانی بسیار زیاد است و نیازمند تدبیر ویژه‌ای است.

وی با اشاره به آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ گفت: در کنکور دکترای امسال ۱۸۶ هزار داوطلب شرکت کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر آنها در رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند، فنی و مهندسی‌ها ۲۷ هزار نفر و علوم پایه‌ها ۱۳ هزار نفر بوده‌اند.

پورعباس همچنین با اشاره به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد امسال نیز اظهار داشت: ۶۴۷ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی امسال ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۳۵ هزار نفر در گروه علوم انسانی ۳۵ هزار نفر در علوم پایه هستند و هر سال تعداد داوطلبان گروه علوم پایه در حال کاهش است.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطرنشان کرد: در کنکور امسال گروه ریاضی و فیزیک کمترین جمعیت داوطلبان را داشت که معادل ۱۴۵ هزار نفر می‌شد، این در حالی است که ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها برای گروه ریاضی و فیزیک بیش از ۲۵۰ هزار نفر است که این آمار زنگ خطر است.

وی همچنین تأکید کرد: داوطلبان رشته‌های علوم تجربی هر سال رو به رشد هستند و امسال حدود ۱۰۰ هزار داوطلب بیشتر از سال قبل در گروه علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون وزیر علوم گفت: سازمان سنجش در حال حاضر برای هوشمندسازی آزمون‌ها تلاش می‌کند تا سرعت، دقت، امنیت آزمون‌ها افزایش یابد و امکان برگزاری چندین نوبت هر آزمون در هر سال فراهم شود.

وی با بیان اینکه نظام مدیریت یکپارچه آزمون‌ها در حال انجام است خاطرنشان کرد: در این راستا آزمون‌ها هوشمندسازی می‌شوند و بانک سؤالات نیز تدوین می‌شود که بر اساس آن تمام اساتید می‌توانند طراح سؤالات کنکور باشند.

پورعباس همچنین به اجرای مدرن برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد و گفت: در برگزاری آزمون‌ها به سمت هوشمند و مدرن‌سازی پیش می‌رویم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ تمام آزمون‌ها را هوشمندسازی کنیم.

اجلاس سه روزه روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از دیروز به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما