به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عبدالرسول پورعباس در جمع روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در دانشگاه تبریز گفت: در حال حاضر بیشترین متقاضی در دوره ارشد و دکترا در گروه علوم انسانی و کمترین شرکت کننده در گروه ریاضی و فنی داریم که نشان میدهد توزیع نامتوازن است و هدایت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نیاز به اصلاح دارد.

وی با تأکید بر اینکه هدایت تحصیلی در آموزش عالی هوشمندانه نیست، تصریح کرد: ظرفیت رشد در علوم انسانی بسیار زیاد است و نیازمند تدبیر ویژه‌ای است.

وی با اشاره به آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ گفت: در کنکور دکترای امسال ۱۸۶ هزار داوطلب شرکت کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر آنها در رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند، فنی و مهندسی‌ها ۲۷ هزار نفر و علوم پایه‌ها ۱۳ هزار نفر بوده‌اند.

پورعباس همچنین با اشاره به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد امسال نیز اظهار داشت: ۶۴۷ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی امسال ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۳۵ هزار نفر در گروه علوم انسانی ۳۵ هزار نفر در علوم پایه هستند و هر سال تعداد داوطلبان گروه علوم پایه در حال کاهش است.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطرنشان کرد: در کنکور امسال گروه ریاضی و فیزیک کمترین جمعیت داوطلبان را داشت که معادل ۱۴۵ هزار نفر می‌شد، این در حالی است که ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها برای گروه ریاضی و فیزیک بیش از ۲۵۰ هزار نفر است که این آمار زنگ خطر است.

وی همچنین تأکید کرد: داوطلبان رشته‌های علوم تجربی هر سال رو به رشد هستند و امسال حدود ۱۰۰ هزار داوطلب بیشتر از سال قبل در گروه علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون وزیر علوم گفت: سازمان سنجش در حال حاضر برای هوشمندسازی آزمون‌ها تلاش می‌کند تا سرعت، دقت، امنیت آزمون‌ها افزایش یابد و امکان برگزاری چندین نوبت هر آزمون در هر سال فراهم شود.

وی با بیان اینکه نظام مدیریت یکپارچه آزمون‌ها در حال انجام است خاطرنشان کرد: در این راستا آزمون‌ها هوشمندسازی می‌شوند و بانک سؤالات نیز تدوین می‌شود که بر اساس آن تمام اساتید می‌توانند طراح سؤالات کنکور باشند.

پورعباس همچنین به اجرای مدرن برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد و گفت: در برگزاری آزمون‌ها به سمت هوشمند و مدرن‌سازی پیش می‌رویم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ تمام آزمون‌ها را هوشمندسازی کنیم.

اجلاس سه روزه روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از دیروز به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما