به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دانشمندان موفق به ابداع روشی انقلابی در درمان سرطان شده‌اند که محل دقیق سلول‌های سرطانی را برای جراحان مشخص می‌کند و قادر به حذف میکروسکوپی سلول‌های باقی مانده پس از جراحی است. این روش در کنار شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، ایمنی‌درمانی و جراحی، می‌تواند پنجمین درمان بزرگ برای این بیماری باشد.

کارشناسان بر این باورند که این درمان پس از جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی به پنجمین درمان مهم برای سرطان در جهان تبدیل خواهد شد.
درمان فعال با نور، باعث درخشش سلول‌های سرطانی در تاریکی می‌شود به طوری که جراحان می‌توانند تعداد بیشتری از تومورها را در مقایسه با روش‌های موجود از بین ببرند و سپس می‌توانند سلول‌های باقی‌مانده را در عرض چند دقیقه پس از اتمام جراحی نابود کنند.
در اولین آزمایش انجام شده تاکنون بر روی موش‌های مبتلا به گلیوبلاستوما که یکی از شایع‌ترین و تهاجمی‌ترین انواع سرطان مغز است، اسکن‌ها نشان داد که این روش درمانی جدید باعث درخشش کوچک‌ترین سلول‌های سرطانی می‌شود تا جراحان آنها را خارج کنند و سپس هر آنچه باقی مانده را از بین می‌برد.
آزمایشات انجام شده بر این نوع جدید از “فتوایمونوتراپی”، به رهبری مؤسسه تحقیقات سرطان لندن، همچنین نشان داد که این درمان باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی می‌شود که می‌تواند سیستم ایمنی را برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی در آینده آماده کند به طوری که از عود مجدد گلیوبلاستوما پس از جراحی جلوگیری می‌شود. اکنون محققان در حال مطالعه این روش درمانی جدید برای هدف قرار دادن نوروبلاستوما که نوعی سرطان مربوط به کودکان است، هستند.
دکتر “گابریلا کرامر-مارک”(Gabriela Kramer-Marek)، سرپرست این مطالعه، به گاردین گفت: درمان سرطان‌های مغز مانند گلیوبلاستوما ممکن است سخت باشد و متأسفانه، گزینه‌های درمانی بسیار کمی برای این بیماران وجود دارد. جراحی به دلیل محل تومورها چالش برانگیز است و بنابراین روش‌های جدید برای مشاهده سلول‌های سرطانی که باید در طول جراحی برداشته شوند و همچنین از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده پس از جراحی، می‌تواند مفید باشد.
رهبر تیم کالج امپریال لندن موسسه تحقیقات سرطان(ICR) افزود: مطالعه ما نشان می‌دهد که یک درمان فوتوایمونوتراپی جدید با استفاده از ترکیبی از نشانگر فلورسنت، پروتئین آفی‌بادی (Affibody) و نور نزدیک به فروسرخ می‌تواند سلول‌های گلیوبلاستومای باقی‌مانده را در موش‌ها شناسایی و از بین ببرد. ما امیدواریم که در آینده بتوان از این رویکرد برای درمان گلیوبلاستوم انسانی و سایر سرطان‌های بالقوه استفاده کرد.
این درمان، ترکیبی از رنگ فلورسنت مخصوص به همراه ترکیبی است که سرطان را مورد هدف قرار می‌دهد. در آزمایشی که روی موش‌ها انجام شد، نشان داده شده است که این ترکیب به طور چشمگیری میزان قابل رویت بودن سلول‌های سرطانی را در طول جراحی بهبود می‌بخشد و پس از فعال شدن توسط نور مادون قرمز نزدیک، اثر ضد توموری ایجاد می‌کند.
دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان، امپریال کالج لندن، دانشگاه پزشکی سیلزیا، لهستان، و شرکت سوئدی “AffibodyAB” معتقدند که این درمان جدید می‌تواند به جراحان کمک کند تا تومورهای چالش برانگیزی مانند تومور سر و گردن را راحت‌تر و موثرتر از بین ببرند.
این تلاش مشترک عمدتاً توسط مرکز تحقیقات سرطان انگلستان در موسسه تحقیقات سرطان و کالج امپریال لندن تأمین مالی شد. مشارکتی که در آن دانشمندان بین‌المللی با تخصص‌های مهندسی، فیزیکی و علوم زیستی برای یافتن راه‌های نوآورانه برای مقابله با سرطان گردهم آمدند.
پروفسور “اکسل بهرنز”(Axel Behrens)، رهبر تیم سلول‌های بنیادی سرطان در موسسه تحقیقات سرطان و مدیر مرکز علمی تحقیقات سرطان انگلستان می‌گوید: این تحقیقات چند رشته‌ای برای یافتن راه حل‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌هایی که در تحقیق، تشخیص و درمان سرطان با آن روبرو هستیم، حیاتی است و این مطالعه یک نمونه عالی است.
این تحقیق رویکرد جدیدی را برای شناسایی و درمان سلول‌های گلیوبلاستوما در مغز با استفاده از نور برای تبدیل یک محیط سرکوب‌کننده سیستم ایمنی به محیطی آسیب‌پذیر از نظر ایمنی نمایش می‌دهد و پتانسیل هیجان‌انگیزی برای درمان این تومور تهاجمی در مغز دارد.

پس از چندین دهه پیشرفت در درمان سرطان، چهار درمان اصلی موجود امروزی یعنی جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی وجود دارد و این بدان معناست که تعداد بیشتری از افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند به طور موثر درمان شوند و تعداد زیادی می‌توانند سال‌ها سالم زندگی کنند.
با این حال، نزدیکی برخی از تومورها به اندام‌های حیاتی بدن به این معنی است که ایجاد راه‌های جدیدی برای درمان سرطان اهمیت دارد تا پزشکان بتوانند بر خطر آسیب رساندن به بخش‌های سالم بدن غلبه کنند. کارشناسان بر این باورند که فتوایمونوتراپی می‌تواند راه حل این موضوع باشد.
هنگامی که تومورها در نواحی حساس مغز مانند قشر حرکتی که در برنامه‌ریزی و کنترل حرکات ارادی نقش دارد، رشد می‌کنند ممکن است در جراحی گلیوبلاستوما برخی از سلول‌های سرطانی باقی بمانند که درمان آنها بسیار دشوار است و همین موضوع ممکن است باعث عود مجدد بیماری با شدت بیشتر شود.
این درمان جدید از مولکول‌های مصنوعی به نام آفی‌بادی(affibody) استفاده می‌کند. این مولکول‌ها پروتئین‌های کوچکی هستند که در آزمایشگاه مهندسی شده‌اند تا با دقت به یک هدف خاص متصل شوند. این هدف خاص در این مورد پروتئینی به نام “EGFR –” است که در بسیاری از موارد ابتلا به گلیوبلاستوما جهش می‌یابد.
سپس این مولکول‌ها با یک مولکول فلورسنت به نام “IR۷۰۰” ترکیب شدند و پیش از جراحی به موش‌ها تزریق شدند. تاباندن نور بر روی این ترکیبات باعث درخشش آنها شده و نواحی میکروسکوپی تومورها را نمایان می‌کند.
سپس لیزر به نور مادون قرمز نزدیک تغییر داده می‌شود تا باعث ایجاد فعالیت ضد توموری شده و سلول‌های باقی مانده را پس از جراحی از بین برد.
دکتر “چارلز ایوانز”(Charles Evans)، مدیر اطلاعات تحقیقاتی در تحقیقات سرطان انگلستان، گفت: فتوایمونوتراپی می‌تواند به ما کمک کند تا سلول‌های سرطانی را که نمی‌توان در طول جراحی از بین برد، هدف قرار دهیم، این کار ممکن است به افراد کمک کند تا پس از درمان عمر طولانی‌تری داشته باشند. او خاطرنشان کرد که هنوز چالش‌هایی مانند رسیدن به تمام قسمت‌های تومور با نور مادون قرمز نزدیک وجود دارد که باید بر آنها غلبه کنیم، اما افزود از اینکه ببیند این تحقیقات چگونه پیش خواهد رفت، هیجان‌زده است.

منبع: ایسنا