به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این وضعیت از امروز تا بعد از ظهر جمعه در استان حاکم می شود، بیان کرد: نقشه های هواشناسی نشان می دهد در این مدت وزش باد تا گاهی شدید در استان روی خواهد داد.

وی با بیان اینکه در نیمه جنوبی استان خیزش و یا نفوذ گرد و خاک پیش بینی می شود، اظهار داشت: احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک و احتمال آتش سوزی جنگل ها و مراتع وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: این وضعیت در نیمه جنوبی استان موجب کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گرد و خاک و در نیمه شمالی استان موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها و اصابت صاعقه می شود.

امیدفر، خواستار عدم اتراق در اطراف رودخانه ها، مسیل ها و صعود به نواحی مرتفع، محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان فرسوده، عدم روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع و در نیمه جنوبی استان عدم حضور کودکان، سالمندان و بیماران قلبی در فضای باز شد.

وی یادآوری کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هوراند و کلیبر با دمای ۲۸ درجه و جلفا با دمای ۳۸ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به ۳۵ درجه سانتی گراد رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا