به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یونس دباغ صادقی پور در نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی با بیان اینکه تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای در سطح کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: این سازمان وظایف متعدد و مختلف و نقش موثری در حوزه‌ اقتصادی، فرهنگی، امنیت اجتماعی کارفرمایان، مستمری بگیران و بازنشستگان دارد.
وی برنامه ریزی در حوزه بازرسی و شناسایی کارگاه های فعال تولیدی را که بیمه کارفرمایی و کارکنان را نمی پردازند، از برنامه های اصلی سازمان در سال جاری عنوان کرد و گفت: در سه ماهه اول امسال نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ کارگاه فعال در استان شناسایی شده که در نتیجه‌ این شناسایی، نزدیک به ۹هزار نفر بیمه شده‌ جدید شناسایی کرده‌ایم.
سرپرست تامین اجتماعی آذربایجان شرقی میزان مطالبات معوق تامین اجتماعی استان را هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه درگیری سه ساله با ویروس کرونا، از نظر رتبه‌ مطالبات معوق، در جایگاه سوم کشوری قرار داریم.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان تامین‌ اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب و مشخص شدن چالش‌های این حوزه و تدابیر برون‌رفت از این بحران‌ها خاطرنشان کرد: معظم له در قالب ابلاغ سیاست‌های کلی تامین‌اجتماعی، اهمیت کارکردی این حوزه را مطرح کرده و مدیریت بهینه این حوزه را به عنوان یک تکلیف و مطالبه اصلی مشخص ساختند.
دباغ صادقی پور با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۹، از چهار میلیون و ۶۶ هزار نفر جمعیت آذربایجان شرقی، ۵۳ درصد جمعیت استان زیر چتر حمایت سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی استان هستند که بالغ بر ۷۳۰ هزار نفر بیمه شده‌ اصلی و ۲۱۰ هزار نفر مستمری بگیر اصلی، خدمات بیمه‌ای و درمانی از سازمان دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به تجمعات اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز، گفت: از سال ۹۹ هر یکشنبه جلسات متعددی در این خصوص با بازنشستگان و مستمری بگیران انجام می‌شد که در این جلسات بازنشستگان مطالبات و خواسته‌های خود را مطرح کردند و ۲۳ خواسته‌ به صورت کتبی اعلام شد.
دباغ صادقی پور ادامه داد : این موضوع از سازمان تامین اجتماعی از سال‌های قبلی نیز پیگیری شده است و در حال حاضر سازمان اعلام آمادگی کرده تا هرگونه ابلاغ و تصمیمی که از سوی دولت و مجلس اخذ شود، نسبت به اجرای آن اقدام کند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تعدیل نیرو در کارخانه‌ یا کارگاه‌های بالای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به دلیل افزایش نرخ حق بیمه، انجام نشده است، گفت: در استان کارگاه یا کارخانه‌ بحران زده داریم ولی حتی با افزایش نرخ حق بیمه، تعدیل کارگر در واحدها به صورت چشمگیر وجود نداشته است.
سرپرست اداره تامین اجتماعی آذربایجان شرقی درباره بیمه‌ کارگران ساختمانی نیز اظهار کرد: بیمه‌ این قشر نیز مانند بیمه‌ قالیبافان دارای یارانه دولتی  است و در حال حاضر ۴۹ هزار و ۷۷۹ نفر کارگر ساختمانی در استان از خدمات بیمه‌ای بهره مند هستند و در صورت اجرای طرح پالایش و اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سهمیه بیشتری به این عزیزان تعلق خواهد گرفت.
مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این‌که دو بیمارستان عالی نسب و ۲۹ بهمن تبریز با ۳۴۵ تخت فعال در درمان مستقیم و غیرمستقیم تامین اجتماعی به بیمه شدگان خدمات ارایه می‌دهند، گفت: سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۹۰ نفر در بخش بستری داشته‌ایم به طوری که ضریب اشغال تخت ۳.۸ درصد بود.
سید حسن سیدی با بیان اینکه جمع مراجعات در درمان مستقیم، ۲ میلیون و ۴۳۷ هزار مورد بود، افزود: اکثر خدمات در بخش سرپایی بیشتر الکترونیکی است و در بخش درمان غیر مستقیم نیز به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از طریق بیمارستان‌ها، خدمت ارایه شده است.
سیدی وضعیت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ۹۸ درصد نسخه نویسی‌ها در استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و از اول تیرماه امسال نیز تلاش براین است تا تمامی نسخه‌ها به صورت صد درصد الکترونیکی ارائه شود.

منبع: ایرنا