به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز شنبه در گفت و گویی با اعلام اینکه دمای هوای استان تا اواخر هفته به صورت تدریجی کاهش می‌یابد، گفت: در هفته جاری با نفوذ موج ناپایدار احتمال خیزش گرد و خاک به ویژه در نیمه جنوبی استان و در برخی نواحی به ویژه نیمه شمالی و شرقی بارش‌های رگباری باران و غرش آذرخش و در نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.

بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده جوی ناپایدار در استان بوده و گذر امواج تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی موجب افزایش ابر و وزش باد گاهی نسبتا شدید می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین با فعالیت این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و اصابت صاعقه وجود دارد.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته چاراویماق و سراب با دمای ۱۲ درجه و میانه با دمای ۴۰ درجه بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان گزارش شده‌ اند.

وی یادآوری کرد: در این مدت دمای تبریز در گرمترین زمان به ۳۵ درجه و در خنک ترین زمان به ۲۱ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا